Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) odottaa selvitystä siitä, miten asiat ratavaurion osalta etenivät. (Kuva: Fanni Uusitalo, valtioneuvoston kanslia)

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) odottaa Traficomin selvitystä VR:n taannoisesta ratavaurio-ongelmasta. Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi Traficomia selvittämään tapahtumien kulun. Hän hämmästyi taannoisesta junaliikenteen katkaisseesta ongelmasta siinä missä tavan tallaajakin: miksi vaurio katkaisi junaliikenteen vasta maanantaina, kun ongelmasta oli havainto jo perjantaina?

–  Niin. Kun vaurio oli ilmeisesti tapahtunut jo aiemmin ja junaliikenteen katkaissut tieto tuli vasta maanantaina, asia on tietenkin selvitettävä. Näin radikaaleja katkoja ja turvallisuusongelmia ei voi syntyä jatkossa, sanoo ministeri Lulu Ranne.

Hän hämmästelee erityisesti tiedonkulun ongelmia.

– Yleensä saan kaikesta erittäin nopeasti tiedon. Esimerkiksi merikaapelivaurion kohdalla tieto kulki nopeasti ja sitä oli jatkuvasti saatavilla, vertaa Ranne.

Traficom tekee selvityksensä asiassa 15. maaliskuuta mennessä.

– Epäselvyyksiä on nyt niin paljon, että on tärkeää, että Traficom puolueettomana turvallisuusviranomaisena selvittää koko tapahtumaketjun perusteellisesti. Tällainen ei saa toistua.

Työmatkojen täytyy sujua

Ratavaurio on aiheuttanut edelleen jatkuvia ongelmia esimerkiksi työmatkaliikenteessä, kun vaunuja on puuttunut ja junien myöhästely on ollut tavanomaista suurempaa. Viimeksi asiasta ärähti opetusministeri Anna-Maja Henriksson (r.), joka jäi ilman istumapaikkaa, vaikka oli varannut työskentelyhytin. Myöhästelyistä on raportoitu sosiaalisessa mediassa myös ratavauriota ennen.

Ministeri Ranne muistuttaa, että liikenne- ja viestintäministeriöllä on virallisesti ostopalvelusopimus VR:n kanssa vain tietyistä reiteistä, jotka eivät toimi markkinaehtoisesti. Näitä ovat yöjunat, osa taajamajunista ja kiskobusseista. Mukana ovat myös Tampere-Pori- ja Kuopio-Rovaniemi-välinen IC-liikenne.

– Me siis tarkastelemme sitä, miten sopimus vaikkapa Tampereen ja Porin välillä toimii. Siihen välille saatiin toki palautuksia ja busseja, mutta se ei ymmärtääkseni vastaa täysin sopimuksen sisältöä, huomauttaa Ranne.

Muutoin VR:n osalta vastuuta kantaa valtioneuvoston kanslian omistajaohjausyksikkö ja ministeri Anders Adlercreutz (r.).

– Tietenkin käymme omistajaohjauksen ja VR:n kanssa vuoropuhelua siitä, miten junaliikenne arjessa saataisiin hoidettua paremmin. Meillä on isoja liikennestrategioita meneillään, niissä linjaamme miten kokonaisuutta pitää kehittää, kertoo Ranne.

Hänen mukaansa lähtökohta esimerkiksi työmatkaliikenteen osalta on yksinkertainen.

– Täällä Suomen sisällä pitää pystyä liikkumaan turvallisesti, kohtuuhintaisesti ja sujuvasti, se on selvä. Aikataulujen lisäksi myös turvallisuus on olennainen tekijä.

– Junaliikenteen pitää olla luotettavaa ja turvallista. Ei voi käydä kuten ministeri Henrikssonin kohdalla, että kaikki menee pieleen.

Junaliikenne on takkuillut ajoittain pahoin tänä talvena. (Kuva: Ville Miettinen)

Palautetta yllättävän vähän

Siihen nähden miten paljon työmatkalaiset ja turistit raportoivat VR:n myöhästelyistä ja junien peruuntumisista sosiaalisessa mediassa, palautetta liikenneministerille tulee vähän.

– Minulle tulee paljon palautetta taksiliikenteestä ja sen ongelmista, VR:stä tulee palautetta hyvin vähän, paljastaa ministeri.

Taksiliikenteen ongelmiin ministeriössä onkin paneuduttu isolla pensselillä.

– Taksialan ongelmien ratkominen aloitettiin heti syksyllä, jolloin meillä oli asiasta laajat pyöreän pöydän keskustelut. Ajatus oli, että nyt ei näperrellä vaan uudistus tehdään kunnolla. Kyseessä on myös kuljettajien ja asiakkaiden turvallisuus ja tavoitteena taksialan kunnianpalautus, huomauttaa Ranne.

Arviointimuistio on tulossa, siitä käynnistyy ehkä laajakin korjaussarja.

–  Kaikki on mahdollista, kaikki työkalut ovat pöydällä, luonnehtii ministeri.

Teksti: Outi Airola

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä