Mikkelin imagoa luotaavan tutkimuksen on tehnyt Taloustutkimus.

 

Muutamat tutkimuksen paljastamat mielikuvat eivät Mikkelin mielestä vastaa edes todellisuutta. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun näkökulmasta Mikkeli koetaan kaukaiseksi, vaikka etäisyyttä on vain reilut pari sataa kilometriä. Myös kaupungin liikenneyhteyksiä pidetään huonoina sekä tapahtumien määrää ja laatua riittämättöminä.

 

Tutkimuksen mukaan Mikkeliä vaivaa myös koko Etelä-Savon tapaan se, ettei se ole profiloitunut huippuosaamisen ja yrittämisen paikkakunnaksi. Lisäksi Mikkeliä pidetään sisäänlämpiävänä: vieraspaikkakuntalaisen on vaikea sopeutua kaupunkiin, tutkimukseen vastanneet valittelivat.

 

Toisaalta kaupunkia kuitenkin kiitellään uudistumisesta ja kehittymisestä. Mikkelin palvelutarjonnan nähdään parantuneen selvästi aiemmasta. Viime vuosina Mikkelissä on toteutettu monia isoja hankkeita, kuten toriparkin ja kahden uuden kauppakeskuksen rakentaminen keskustaan. Kaupungin nähdään myös toimivan yrittäjämyönteisesti.

 

Jatkossa Mikkeli pyrkiikin parantamaan mainekuvaansa. Kaupunki päivittää yleisilmeensä, laatii markkinointimateriaaleja ja nostaa kaupungin kärkikohteet paremmin esille markkinoinnin keinoin. Samalla kaupunki aikoo myös tehostaa suhteitaan tärkeimpiin yhteistyökumppaneihinsa, minkä lisäksi se panostaa myös aiempaa enemmän viestintään.

 

Markkinoinnin terävöittämisellä Mikkeli haluaa vahvistaa kaupungin jo hetken aikaa jatkunutta kasvua. Vaikka Etelä-Savon maakunta on kärsinyt muuttotappiosta, Mikkeli on pystynyt kääntämään väestökehityksensä hienoisesti plussalle. Mikkelin väkiluku laski yhtäjaksoisesti vuodesta 1996 vuoteen 2008, kunnes se kääntyi vuonna 2009 hitaaseen nousuun.

 

(KL)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä