Pyöräilyliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen ja Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen testasivat Suomen ensimmäisen pyöräkadun Joensuussa viime perjantaina.

Pyöräilyliitto on tyytyväinen liikenneverkon rahoitusta arvioivan parlamentaarisen työryhmän väliraporttiin. Raportissa esitetään, että yhtenä liikenteen päästövähennystoimenpiteenä edistetään kävelyä ja pyöräilyä.

Kävelylle ja pyöräilylle on olemassa oma edistämisohjelma, ja raportissa ehdotetaan sen tukemista. Tarkoitus on myös laaatia 2-pyörästrategia.

Pyöräilyliitto muistuttaa, että pyöräilyn edistäminen vaatii myös investointeja.

– Kyseessä taitaa olla ensimmäinen kerta kun eduskunta linjaa edistävänsä kävelyä ja pyöräilyä sekä vaatii sille rahoitusta, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

– Useimmat päästövähennystoimenpiteet aiheuttavat lähinnä kustannuksia, mutta aktiivisten kulkutapojen lisääminen tuottaa valtaisat säästöt sote-sektorilla terveyshyötyinä, hän sanoo.

Säästöjä päästövähennysten lisäksi

Pyöräliiton teettämän laskelman mukaan 30 prosentin lisäys kävelyssä ja pyöräilyssä tuottaisi 13,3 miljardin euron säästöt vuosien 2011–2030 välillä. Keskimäärin tämä tarkoittaa noin 670 miljoonaa euroa vuodessa.

Pyöräilyliiton mukaan maailman johtavista pyöräilymaista on opittu, että pyöräliikenteen määrä kasvaa, kun olosuhteet ovat kunnossa ja houkuttavat tarttumaan pyörää sarvista. Erityisesti Hollannissa valtion rooli on liiton mukaan ollut merkittävä pyöräteiden rahoittamisessa ja kehittämisessä.

Palvelee elinvoimaa ja paikallistalouksia

Pyöräilyliton mukaan Hollannissa pyöräilyn nähdään lisäävän sekä kaupunkien että maaseudun elinvoimaa ja vahvistavan paikallistalouksia.

Suomessa 30 prosenttia matkoista tehdään jalan tai pyörillä, mutta valtion liikenneinvestoinneista vain kaksi prosenttia palvelee näitä liikkumismuotoja. Tähän asti investoinnit ovat Pyöräilyliiton mukaan kohdistuneet lähinnä taajamien ulkopuolelle.

– Onneksi tilanne on nyt muuttumassa, sillä MAL-rahoituksella tehdään jo tänä vuonna suurimpiin kaupunkeihin pyöräteitä ja nyt eduskuntaryhmätkin osoittavat ymmärtäneensä pyöräilyn ja kävelyn rahoitustarpeet, Koistinen kertoo.

Aiheesta lisää:

Parlamentaarinen liikenneverkon rahoitusta arvioivan työryhmän väliraportti

Hollannin valtion Tour de Force -pyöräilynedistämisohjelma

Pyöräliiton WSP Finlandilla teettämä selvitys Energia- ja ilmastostrategian taloudellisista vaikutuksista pyöräilyn ja kävelyn osalta.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Olen 85-vuotias. Olen viimeksi pyöräillyt 65 vuotta sitten. Haluaisin käydä keskustassa asioilla. Pitääkö minun nyt alkaa opetella pyöräilemään uudestaan?

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä