Ovi on käynyt viime viikkoina tiheään Kelan konttoreissa. Itse asiassa turhankin tiuhaan ja palvelut ovat pahoin ruuhkaantuneet.

Jos alkuvuodesta Kelan taholta viestitettiin perustoimeentulontuen siirron sujuneen kunnilta Kelan vastuulle mallikkaasti, niin muutamaa viikkoa myöhemmin tilanne on toinen. Asiakkaita tulvii ovista ja ikkunoista.

Kunnissa tehtiin loppuvuodesta paljon pitkiä perustoimeentulopäätöksiä, jotta pahimmalta ruuhkalta vältyttiin heti siirtymisen alkuvaiheessa. Kun asiakkaat ovat lähteneet päätöksiä uusimaan ja apua hakemaan päätösten umpeuduttua on valtaisa ruuhka ollut tosiasia.

Kela tiedotti torstaina keskittävänsä kaikki voimat ruuhkien purkamiseen. Ylitöiden tekeminen ja satojen uusien työntekijöiden rekrytointi loppuvuodesta ei kuitenkaan ole vielä auttanut.

-Vielä ei pystytä sanomaan, mille tasolle asiakasmäärät asettuvat. Ruuhkan arvioidaan jatkuvan vielä helmikuussa, kun pitkäaikaisen toimeentulotuen päätöksen kunnasta saaneet asiakkaat tulevat ensimmäistä kertaa asioimaan Kelaan. Tilanne on otettu vakavasti, sillä ruuhka on aiheuttanut asiakkaille kohtuutonta haittaa, Kelan tiedotteessa todetaan.

Kelan toimistoissa asioi tällä hetkellä 12 000 asiakasta päivässä, jossa viime vuoteen verrattuna kasvua on 57 prosenttia. Etenkin pääkaupunkiseuduilla on asiakkaita riittänyt yllin kyllin. Puheluiden määrä on tuplaantunut vuoden takaiseen verrattuna. Nyt puheluja tulee noin 20 000 päivässä.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä