Kuva: Ville Miettinen

Helsingin kaupunginvaltuuston SDP:n ryhmä ei kannata Helsingin keskustan alle suunniteltua liikennetunnelia eli ns. keskustatunnelia, uutisoi Helsingin Sanomat.

Vaa’ankieliasemassa asiassa ollaan demariryhmän keskiviikkona tekemä päätös merkitsee käytännössä, että hanke ei etene, sillä valtuustossa kokoomus on jäämässä yksin tunnelin kannattajaksi.

Tunnelin hinta-arvio on liikkunut 1,3-1,4 miljardia euron tietämissä.

– Tunnelin kustannukset ovat liian isot, emmekä nähneet uskottavia suunnitelmia rahoituspohjasta, valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma sanoo HS:lle.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Kertaalleen jo torpattu keskustatunneli palasi keskusteluun ja päätöksentekoon, kun Jan Vapaavuori, kok., valittiin Helsingin pormestariksi. Vapaavuori ei peitellyt harmiaan tuoreen käänteen vuoksi.

– 20–30 vuoden päästä kun katsotaan, että työpaikat katoaa entisestään keskustasta, liikenne puuroutuu ja palveluita on vähemmän ja satamat voivat huonommin, niin on hyvä tietää, ketä syyttää, Vapaavuori sanoi HS:lle.

Tunnelin kannattajien mukaan tunneli tarvitaan, jotta pääkaupungin ydinkeskustan läpi pääsisi nopeammin autolla ja jotta rekkaliikenne keskustan tuntumassa olevaan Länsisatamaan helpottuisi.

Hinta-hyötysuhde on herättänyt keskustelua ja kritiikkiä jo ennen demariryhmän päätöstä. Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Otso Kivekäs, vihr., arvioi viime viikolla, että liikenne Helsingin kantakaupungin laidoilla lisääntyisi, koska rekkoja ajaisi entistä enemmän tunnelin houkuttelemana keskustaa kohti ja sieltä pois.

– Jos tavoitteena olisi vähentää rekkojen haittaa kaupungin katutasossa, lyhyempi tunneli suoraan satamasta Länsiväylälle olisi looginen ratkaisu. Se aidosti vähentäisi rekkojen haittaa ja maksaisi ehkä kymmenesosan tästä läpiajotunnelista. Paras ratkaisu olisi siirtää rekkaliikenne pääosin Vuosaareen. Vuosaareen menee suora moottoritie, jolla rekat eivät haittaa kaupunkilaisia lainkaan ja yhteys on nykyistä nopeampi. Siirto tukisi kaupungin tasapainoista kehitystä paremmin eikä maksa juuri mitään,  Kivekäs kirjoitti Facebookissa.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*