Kunnat näkyvyyden perässä – Sorjonen, KuPS ja World Cupit
Levillä koetaan pujottelun maailman cupin huumaa jälleen viikon kuluttua. (Kuva: VisitLevi/Nisse Schmidt)
Satumainen talvimaisema Rukalta, huippukuntoinen laskettelurinne Levillä tai peilityynellä Saimaalla ruumista naaraavat poliisit on nähty kaikki jo useampaan kertaan kotisohvilla. Kansainväliset urheilulähetykset keräävät kymmeniä miljoonia katsojia ja kotimainen dekkarisarja Sorjonen on ollut aiemmilla kausillaan yleisön suosikki.
Kaikissa näissä on omalta osaltaan tuotantoa ollut mahdollistamassa kuntien panos. Rahalliset panostukset vaihtelevat, mutta yksi asia on varmaa. Minkään kunnan rahat eivät olisi riittäneet vastaavan näkyvyyden ostamiseen, mitä on paikkakunnalla tehtyjen ohjelmien siivellä saatu.
Kuopio hyödyntää futishuumaa
Tuoreimpana tulokkaana on mukaan liittymässä Kuopio, joka panostaa tänä vuonna 30 000 euroa tosi-tv-sarjaan, jossa etsitään jalkapallon Suomen mestaruuden voittaneeseen Kuopion Palloseuraan. Sopimus pitää sisällään myös 20 000 euron option ensi vuodelle, mikäli taloustilanne sen sallii ja tarvetta lisärahaan on.
-Tämä 30 000 euroa on puhdasta rahaa, jonka maksamme tuotantoyhtiölle tänä vuonna. Saamme sillä 8 jaksoa Kuopiosta kertovaa materiaalia televisioon. Meidän tavoitteena on lisätä televisioyhteistyön kautta kaupungin vetovoimaa ja samalla aktivoida omia kaupunkilaisia liikkumaan entistä enemmän, Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen kertoo.
Jalkapallo on kesälaji, mutta kamppailu paikasta aurinkoon ja KuPS:n pelipaitaan käydään pääasiassa talvisaikaan. Se ei kuitenkaan hymyä hyydytä Savon suunnassa.
-Kuopion vahvuus on nimenomaan neljä vuodenaikaa. Olemme hieno kesäkaupunki, mutta on meidän talvi myös tosi hieno, Soininen vakuuttaa.
Play-Off-nimisen ohjelma nähdään ensi keväänä Nelosella. Ensimmäinen jakso nähdään televisiossa helmikuun puolivälissä ja viimeinen jakso esitetään ennen Veikkausliiga-kauden alkua. Tuolloin on selvillä, kuka kisassa mukana olevista pelaajista nappaa 100 000 euron arvoisen pelaajasopimuksen.
LUE MYÖS: Teemu Pukki potkii Kotka-Hamina-seudun markkinointia eteenpäin
Sorjonen ratkoo rikoksia Saimaan rannalla
Ihan lähiviikkoina päästään sen sijaan seuraamaan elämää talvisessa Lappeenrannassa. Rikossarja Sorjonen on tuonut suomalaisille kahden tuotantokauden aikana näkyviin kauniin Lappeenrannan, vaikka televisioruudun perusteella meno perin väkivaltaista onkin.
-Kolme miljoonaa suomalaista on katsonut aiempia jaksoja ja sarja on myyty 182 maahan. Sitä näkyvyyttä ei pysty rahalla ostamaan. Meille on koitunut kustannuksia kuvauksista ihan muutama kymppitonni, Lappeenrannan kaupungin matkailu-, markkinointi- ja asiakkuuspalvelupäällikkö Mirka Rahman toteaa.
Lappeenranta on saanut näkyvyytensä ilman suuria tuotantojen kynnysrahoja. Sarjan kuvauspaikaksi kaupunki valikoitui, koska Sorjosen ohjaaja-käsikirjoittaja Miikko Oikkonen on oman kylän miehiä.
-Me emme houkutelleet tuotantoa tänne, vaan Miikko halusi sen täällä tehdä. Emme ole maksaneet mitään tuotannon tekemisestä täällä, mutta olemme toki avustaneet antamalla tiloja käyntiin. Tähän viimeiseen tuotantoon palkkasimme työllistämisrahoilla nuoria avustamaan sarjan tuotannossa. Heitä oli ehkä kymmenkunta. Siellä oli esimerkiksi yksi maskeeraaja meidän kautta palkattuna, Rahman kertoo.
Opaskierroksia kuvauspaikoilla
VisitLappeenranta on ideoinnut kaksi erilaista kierrosta sarjan kuvauspaikoista, joihin innokkaat fanit pääsevät tutustumaan kierrosten aikana. Maailman laajuisesti 80 miljoonaa turistia matkustaa vuosittain elokuva- tai televisiotuotantojen paikkoja bongaten, mutta Lappeenrannan kohdalla puhutaan vielä muutamista sadoista vieraista.
Yhtenä kuvauspaikkana on muun muassa Lappeenrannan kaupungintalo, jossa televisiossa nähdyn perusteella meno on kyllä perin hurjaa.
-On niistä juonenkäänteistä aina silloin juteltu, mutta sehän on fiktiota, Mirka Rahman naurahtaa.
Sorjonen päättyy joulukuun alussa käynnistyvään kauteen, mutta Lappeenranta säilyy paikallaan Saimaan rannalla. Puitteet uusiin tuotantoihin ovat olemassa, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.
-Meille tarjottiin erään tuotannon tekemistä kaupungissa, mutta siitä olisi pitänyt maksaa 50 tonnia. Siihen emme halunneet lähteä. Emme etsimällä etsi tänne uusia juttuja, mutta jos joku haluaa tulla, niin olemme valmiita auttamaan, Rahman lupaa.
Levi laskettelee maineeseen
Kansainväliset urheilutapahtumat televisiointeineen tarjoavat oivallisen paikan matkailumarkkinointiin. Tämä on huomattu Kittilässä, jossa Levin rinteillä lasketaan jälleen pujottelun maailman cupin osakilpailu. Järjestäjien mukaan kisoihin saapuu joukkueiden mukana lähes 450 henkilöä, joista urheilijoita on 150 ja loput ovat valmennus- ja huoltohenkilökuntaa 22 eri maasta.
-Levin maailman cup on Leville ja Kittilälle erittäin iso tapahtuma. Jo tällä hetkellä viikko ennen kisojen alkua siellä on 13 maan maajoukkueet harjoittelemassa. Rinteet ovat huippukunnossa ja luonnonlunta on yli 40 senttiä, päivittää tilanteen Kittilän vs. kunnanjohtaja Antti Jämsen.
Viime vuonna 123 miljoonaa katsojaa näki Levin maailmancupin tapahtumat television välityksellä ja tänä vuonna luvun odotetaan nousevan. TV-yhtiöitä on paikalle tulossa Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Saksasta, Itävallasta, Ranskasta ja Slovakiasta.
-Kunta tukee vuosittain tapahtuman kansainvälistä markkinointia 50 000 eurolla. Ilman tuota kunnan tukea tapahtumaa ei voisi järjestää. Vastineeksi me saamme runsaasti kansainvälistä näkyvyyttä. Tapahtuman ansiosta matkailusesonkimme pitenee. Tapahtuman aluetaloudellisiksi vaikutuksiksi arvioitiin viime vuonna 3 miljoonaa euroa, kunnanjohtaja kertoo.
Kuusamo mukana suurin setelein
Jos Kittilä, Kuopio ja Lappeenranta pääsevät medianäkyvyyden hankinnassa kymppitonneilla, niin Kuusamossa pyöräytetään nolla tukisummien perään. Kaupunginhallitus päätti tällä viikolla, että vuosina 2020-2022 kaupunki tukee tapahtumia järjestävää Kuusamon Erä-Veikkoja 315 000 eurolla vuodessa. Tähän saakka tuki on ollut vuositasolla 200 000 euroa.
-Tuo summa pitää sisällään muutakin kuin tuen tapahtumille. Siinä on esimerkiksi sisällä korvausta Rukan alueen latuverkoston hoidosta, lumetusjärjestelmästä ja mäen kunnostamisesta. Saamme vastiketta rahoille siis muutakin kautta, kuin pelkän tv-näkyvyyden merkeissä, Kuusamon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tuomo Hänninen kertoo.
Suurimman näkyvyyden Rukan tapahtumista tuo kaupungille Ruka Nordic, jossa käynnistetään kolmen päivän aikana hiihdon ja mäkihypyn maailman cup kiertue 2019-2020. Televisioitavia tapahtumia ovat myös kansalliset merkittävät SM-kisat ja hiihdon Suomen Cup.
-Se on selvä asia, että tällaista isoa Ruka Nordicin kaltaista tapahtumaa ei ilman kaupungin mukana oloa voida järjestää. Meidän talousalue on kuitenkin sen verran pieni, että vaikka muutamat yhtiöt ovat isoilla panoksilla mukana, niin kaupunkiakin tarvitaan, Hänninen kertoo.
Yksin hiihdon ja mäkihypyn maailman cupin avaus kerää kymmeniä miljoonia katsojia television ääreen eri puolilla maailmaa. SM-hiihdot ja Suomen Cup yltävät nekin hyviin katsojamääriin kotimaisemissa. Kuvat lumisesta Kuusamosta tuovat alueelle positiivista mainetta, jolla houkutellaan matkailijoita paikallisia palveluita käyttämään.
-Muutama vuosi sitten tehtiin tutkimus, jossa Ruka Nordicin aluetaloudellisiksi vaikutuksiksi arvioitiin 2,5 miljoonaa euroa. Tapahtumalla on suuri merkitys Kuusamolle ja koko Pohjois-Suomen talvimatkailulle. Nyt meidän pitäisi vain keksiä, miten saamme tämän mainosarvon hyödynnettyä myös meidän kesämatkailussa, Tuomo Hänninen pohtii.