Sähköpotkulautojen tarjoajat muistuttavat käyttäjien vastuusta ja lupaavat lisätä opastusta
Kuva: Sonja Eloranta
Sähköpotkulautojen käyttöön tarvitaan kunnon sääntelyä ja kaupunkien osallistumista infran kehittämiseen, totesivat alan toimijat keskustellessaan kasvuyritystapahtuma Slushissa perjantaina.
Voi Technologyn toimitusjohtaja Fredrik Hjelm ja Tier Mobilityn toimitusjohtaja Lawrence Leuschner olivat molemmat yhtä mieltä siitä, että nykytilanne sääntelyn osalta ei ole hyvä.
-Kaupunkilaisten on tunnettava olonsa turvalliseksi ja kaupungin on voitava luottaa palvelun tarjoajiin. Siksi uskon, että Eurooppaan tulee pian uusi sääntely, joka huomioi nämä näkökulmat, Fredrik Hjelm sanoi
Aihe on herättänyt keskustelua muun muassa potkulautojen vaarallisuuden takia. Niitä on jätetty lojumaan liikenneväylille miten sattuu, ja niiden käyttö on lisännyt onnettomuuksia. Helsingin Sanomat uutisoi viime viikolla, sähköpotkulautojen käytön yhteydessä tapahtuneet onnettomuudet ovat aiheuttaneet kymmeniä leikkaushoitoa vaativia vammoja.
Alkoholin käytöllä on arvioitu olevan suuri rooli onnettomuuksissa.
Lawrence Leuschner kuitenkin korosti, että alkoholin ollessa taustalla laitteen tarjoajalla ei voi olla vastuuta.
– Tarjoamme laitteen, joka on turvallinen normaalissa käytössä. Alkoholitesti voi olla joskus mahdollinen, mutta ihmisillä oltava vastuu, itsestään ja muista kadulla liikkuvista.
– Autofirmakaan ei joudu ongelmiin, jos joku aiheuttaa onnettomuuden humalassa, Leuschner viittasi alkoholin käytön seurauksiin ja sähköpotkulautaoperaattorin vastuuseen.
Leuschner totesi, että asioihin, joihin operaattori ei voi vaikuttaa suoraan, mutta se voi kuitenkin vaikuttaa välillisesti esimerkiksi käyttäjien toimintaan tarjoamalla opastusta laitteiden turvalliseen käyttöön.
– Laitteet ovat turvallisia. Kaikessa liikenteessä on riskinsä. Meidän on tehtävä voitavamme ja käyttäjien on kannettava vastuunsa, Fredrik Hjelm totesi.
Molemmat yrittäjät uskoivat, että sähköpotkulaudat voivat olla isossa roolissa kaupungin liikenteen päästöjen vähentämisessä.
Myös sähköpotkulautojen huollossa pyritään vähempiin päästöihin, Hjelm sanoi. Kun laitteisiin aletaan saada vaihdettavia akkuja, operaattorin ei tarvitse ajella autolla ja kuljetella potkulautoja huollettavaksi ja ladattavaksi, vaan ne voidaan huoltaa paikalla vaihtamalla akku.
Leuschner muistutti myös että kaupunki voi tehdä oman osansa suojaamalla pyöräkaistat autoliikenteeltä, parantamalla infraa ja tekemällä se turvallisemmaksi.
– Kaupunkia on puolustettava. On kysyttävä, tarvitaanko autoille todella kaksi kaistaa, vai voisiko toinen kaistoista olla varattu polkupyörien ja potkulautojen käyttäjille. Tulevaisuudessa voidaan pyrkiä kaupunkien keskustoihin, joissa ei liiku yksityisautoja, Leuschner sanoi.
– Kaupungin tilojen käytöstä tarvitaan kunnollista keskustelua.