Pelkoa ja toivoa maakunnissa lentoliikenteen tulevaisuudesta
Finnairin päätös tarjota minimiyhteydet viidelle maakuntakentälle maaliskuun lopulle saakka luo sillan, jonka aikana valtion kilpailutus saadaan tehtyä ja 2021 loppuun jatkuva liikennöinti varmistettua, liikenneministeri Timo Harakka, sd., sanoo. (Kuva: Ville Miettinen)
Finnairin päätös lopettaa lennot Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan maakuntakentille maaliskuun lopussa herätti torstaina tyrmistystä muun muassa näiden alueiden kuntajohtajissa.
– Finnairilta tyly päätös: Joensuuhun ei lennetä lainkaan ensi maaliskuun jälkeen. Kuka sammuttaa valot? Nyt on sellainen uutinen, että täytyy istahtaa hetkeksi haukkomaan happea, twiittasi Kontiolahden kunnanjohtaja Jere Penttilä.
Finnair kertoi torstaina lentävänsä mainituille maakuntakentille ”joitakin viikkovuoroja” talvikaudella ajalla 25.10.2020-27.3.2021. Lennot näille kentille keskeytettiin keväällä koronapandemian takia. Finnairin mukaan kyseiset reitit olivat heikon kysynnän vuoksi haasteellisia jo ennen koronapandemiaa.
Suomussalmen kunnanjohtaja Erno Heikkinen puolestaan kuvaili rajuksi ja seisauttavaksi päätöstä, jonka mukaan Finnairin tarjoamat kaupalliset lennot päättyvät maaliskuuhun:
Vetää sanattomaksi! Kovaa työtä on tehty maakunnassa lentojen palauttamiseksi. Vaikka tätä on osittain pelättykin, on tämä silti todella raju ja seisauttava päätös. Ei näin! https://t.co/qlo8NDSt8o
— Erno Heikkinen (@ErnoHeikkinen) September 17, 2020
Hallituksen budjettiriihessä kerrottiin yöjunayhteyden palauttamisesta Kainuuseen jonkinlaisena voittona. Heikkinen muistutti twitterkeskustelussa, että vaikka suora yöjuna olisi erinomainen lisä liikenteeseen, lentoliikenteelle se ei pärjää.
– Lentoliikenteen merkitys on äärimmäinen erityisesti meidän elinkeinoelämällämme ja matkailulle, kun ajallisesti viisin-kuusinkertainen aika menee junalla Helsinkiin.
Tunnelmat muuttuivat jonkin verran valoisammiksi, kun liikenne- ja viestintäministeriön lentoliikennetyöryhmä tiedotti torstaina esittävänsä, että valtio ostaisi lentoliikennettä Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoasemille vuoden 2021 loppuun saakka.
Tällä ratkaisulla tarjottaisiin aikaa pidemmän aikavälin ratkaisulle sekä uusien markkinaehtoisten mallien kehittämiseen koronapandemian aiheuttaman akuutin kriisitilanteen yli, työryhmä tiedotti.
Suomussalmen Heikkisen mukaan lentoliikennetyöryhmän esitys saa tilanteen näyttämään positiivisemmalta.
– Nyt on 15 kuukautta aikaa keksiä ratkaisu ja uskon, että sen me kyllä löydämme valtion ja alueiden yhteistyössä! Heikkinen twiittasi.
Myös Kemissä kiiteltiin LVM:n ryhmän esitystä.
– Lentoliikenteen säilyminen helpottaa erityisesti vientiteollisuudelle ja uusille investoinneille tärkeää alueen saavutettavuutta ja saa toivottavasti jatkoa käynnistyvän kilpailutuksen kautta, Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen totesi Meri-Lapin kehittämiskeskuksen tiedotteessa.
Meri-Lapissa on kannettu huolta koronan aiheuttamien matkustusrajoitusten synnyttämästä taantumasta niin matkailussa kuin viennissä. Kemi-Tornion lentoaseman ympäröivällä talousalueella teollisuuden parissa työskentelee joka viides työllisistä ja teollisuuden liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa vuonna 2019. Koronan vaikutusten vientiin odotetaan näkyvän viipeellä.
– On hyvä, että edunvalvontaa on tehty yhdessä viiden vientiteollisuudesta Suomeen elinvoimaa tuovan maakunnan kesken. Tämä ratkaisu tuo näkymän yli pahimman koronakriisin ja auttaa teollisuutta kohti uutta normaalia, Tornion kaupunginjohtaja Timo Nousiainen sanoo LVM:n lentoliikennetyöryhmän esityksestä.
Markkinatalous määrittää lentolippujen hinnan ja mikäli tarvetta subventoida, se kuuluu alueen elinkeinoelämälle ja kunnille. Ei valtiolle. Porin malli on toimiva. Ymmärrettävästi nyt kyseessä olevien kenttien sidosryhmät ovat asettuneet aluksi siilipuolustukseen Porin mallia vastaan, mutta uskoisin sen olevan se lopullinen toimintamuoto. Se maksaa joka lennoista hyötyy.