Opiskelijat: Toinen aste valitaan sijainnin ja kavereiden perusteella
Ammatillisten oppilaitosten opiskelijat toivovat lisää tietoa ohjauksen palveluista. Kuva: Ville Miettinen
Toisen asteen opintoihin hakeutumisessa suurin vaikutus oppilaitoksen ja alan valintaan on ollut oppilaitoksen läheisellä sijainnilla, kavereiden valinnoilla sekä omalla kiinnostuksella.
Joka kolmas opiskelija kertoi maksuttomuuden vaikuttaneen hakemiseen toiselle asteelle.
Tiedot selviävät OKM:n toimeksiannosta tehdyistä selvityksistä, joissa konsulttiyhtiö Fountain Park ja Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) kysyivät lukiolaisten ja ammattiin opiskelevien oppivelvollisten näkemyksiä.
Konkreettisempaa tietoa peruskoulussa kaivattaisiin siitä, millaista opiskelu on käytännössä lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa: miten toinen aste eroaa peruskoulusta, millaisia vaihtoehtoja on opintojen suorittamisessa ja miten opiskelijan arki etenee.
Peruskouluissa pitäisikin tarjota mahdollisimman laajasti tieto eri ammateista ja kouluttautumisvaihtoehdoista myös oman paikkakunnan ulkopuolella.
Oppimateriaalit sähköisiä
Toisen asteen oppilaitosten oppimateriaaleista on sähköisiä jo 80 prosenttia. Opiskelijoiden mielestä he saavat tarvitsemansa oppimateriaalit hyvin käyttöönsä.
Oppimateriaaleista ja -välineistä kysyttäessä oppilaat kertoivat, että isoimmat ongelmat liittyvät kuitenkin sähköisten materiaalien käyttöön.
Oppilaitoksesta saatu oma tietokone on käytössä yli puolella osallistuneista.
Opoja tarvitaan lisää
Lukion opiskelijoista 89 prosenttia ja ammatillisten oppilaitosten opiskelijoista 70 prosenttia on jokseenkin tai täysin samaa mieltä siitä, että he olivat saaneet tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta opinto-ohjaajalta.
Opiskelijoiden mielestä ohjauksen tarjonta painottuu hyvin vahvasti perinteiseen kasvokkaiseen ohjaukseen.
Ammatillisen oppilaitoksen opiskelijat toivovat enemmän tietoa olemassa olevista ohjauksen palveluista, esimerkiksi miten, missä ja milloin ohjausta olisi saatavilla sekä useampia opinto-ohjaajia.
Lukio-opiskelijat puolestaan kaipaavat enemmän henkilökohtaisia keskusteluaikoja opinto-ohjaajien ja ryhmänohjaajien kanssa, enemmän kaikille yhteisiä ohjauksen oppitunteja sekä ammatillisten opiskelijoiden tavoin useampia opinto-ohjaajia.
Jakautuneet yleistunnelmat
Kyselyssä selvitettiin myös toisen asteen opiskelijoiden yleistunnelmaa, joka on jakautunut. Positiivisin yleisfiilis on opiskelijoilla, joiden opinnot sujuvat ilman suurempia ongelmia. Arvosanat ovat kohtuuhyviä, ja opiskelu helppoa. Koulussa on mukavaa ja viihtyisää, ilmapiiri on hyvä. Opettajat ovat kannustavia ja osaavia.
Negatiivista yleisfiilistä taas synnyttävät ahdistus ja stressi opinnoista erityisesti koeviikkojen aikaan. Opiskelu on rankkaa ja raskasta, kun tekemistä on paljon ja vauhti kova. Oma alavalinta ja tulevaisuus mietityttävät.
Opiskelijoiden vastauksia kyselyihin saatiin yhteensä yli 25 500.