Kunnilla on oma roolinsa, kun tehokasta sähköautojen latausverkostoa luodaan. Etelä-Karjalan seitsemästä pienimmästä kunnasta ainoastaan Parikkalasta löytyy suurtehoisia yli 100 kW:n latureita.

Liikenteen päästöjen vähentäminen on suuressa roolissa, kun kasvihuonepäästöjä pyritään vähentämään. Sähköautot ovat yksi tehokkaimmista keinoista, mutta etenkin pienemmissä kunnissa on omat pullonkaulansa toiminnan kehittämisessä.

Etelä-Karjalan liitto käynnisti maaliskuussa ympäristöministeriön rahoituksella selvityksen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon kehittämiseksi maakunnan pienissä kunnissa. Tavoitteena on, että ensi elokuussa on kuntien käytössä ohjekirja, jonka avulla kuntien virkakoneisto ja päättäjät pystyvät luovimaan jakeluverkkojen kehittämisen viidakossa.

-Kaupallinen jakeluverkko esimerkiksi sähkölatauspisteiden osalta syntyy itsestään isompiin kaupunkeihin, mutta pienempiin kuntiin ei kiinnostusta juuri ole. Meidän alueen pienissä kunnissa koettiin tärkeäksi, että asiaa selvitetään, liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen kertoo.

Itä- ja Pohjois-Suomen alueella ajetaan vielä pitkään enimmäkseen polttomoottoriautoilla, mutta eivät sähköautot ole tuntemattomia Etelä-Karjalassakaan. Oman leimansa pohdintaan vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkoista tuo läpikulkuliikenne ja erityisesti alueelle saapuvat matkailijat.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



-Suuri osa mökkiläisistä pystyy lataamaan autojaan mökilläkin, mutta jos on tarjolla tehokasta latausta kuntakeskuksessa, niin sitä pystytään hyödyntämään kauppareissulla. Ja jos ei siellä omassa mökkikunnassa latausmahdollisuutta ole, niin sitten ajetaan Lappeenrantaan tai Imatralle, Tynkkynen toteaa.

Etelä-Karjalan seitsemän pienimmän kunnan alueella ainoastaan Parikkalassa on tarjolla suurtehoisia yli 100 kW:n latureista. Sen sijaan alueella on Suomen keskiarvoon nähden verrattain paljon kaasuautoja, jonka myötä maakunnassa on melko kattavasti kaasutankkauspisteitä.

Kuntien rooli ei ole toimia vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkkojen rakennuttajana, mutta paljon vartijana pienissäkin kunnissa ollaan, kun toimintaa kehitetään. Selvitykseen liittyvien haastattelujen yhteydessä osa vastaajista peräänkuulutti kuntien roolia suunnannäyttäjänä, kun autoilussa siirrytään entistä vähäpäästöisempiin ajoneuvoihin.

-Kuntien päätöksentekoprosessit pitää saada mahdollisimman sujuviksi, etteivät ne ainakaan estäisi jakeluverkon kehittämistä, Sonja Tynkkynen korostaa.

Aiheesta tarkemmin Etelä-Karjalan liiton sivuilla

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*