Sähäkämpi, ajankohtaisempi ja modernimpi Kuntalehti – "Emme ole yksittäisen kunnan näkökulman pönkittäjiä vaan katsomme alaa laajemmin"
Kuntalehden päätoimittaja Jarkko Ambrusin kertoo, että lehtiuudistuksen myötä ajankohtaiset aiheet ovat enemmän esillä. (Kuva: Hanna-Kaisa Nyberg)
Kuntalehti on uudistunut vuoden 2024 alusta. Tammikuun printtilehti näyttää modernilta ja raikkaalta ja mukaan on tullut myös paljon uusia sisältöjä. Verkossa uutisseuranta on sähäköitynyt syksystä lähtien ja nyt entisestään alkuvuodesta.
Kuntalehden päätoimittaja Jarkko Ambrusin kertoo tarkemmin, mikä on muuttunut ja mitä tehdään nyt uudella tavalla.
Miksi Kuntalehteä uudistetaan?
– Haluamme palvella lukijoita entistä paremmin kanavasta riippumatta. Emme tee enää erikseen printtilehteä ja verkkouutisia, vaan menemme sisältö edellä ja ihmiset päättävät, mistä kanavasta juttuja lukevat.
– Haluamme tuoda juttuihin lisää ajankohtaisuutta, vähän terävyyttä mutta myös monipuolisuutta liittyen kunta-alan muutokseen. Kuntien perustehtävät ovat muuttuneet, ja se näkyy myös sisällöissämme.
Miten uudistuminen näkyy asiakkaille ja mikä merkitys on verkkojulkaisemisella?
– Ajankohtaiset aiheet ovat enemmän esillä. Kerran kuukaudessa julkaistavassa printissäkin olemme enemmän ajassa kiinni. Tästä esimerkkinä jo viimesyksyinen valtionosuusuudistus, johon pystyimme reagoimaan nopeasti ja saamaan sen myös printtiin mukaan.
– Mielipidekirjoitukset on esimerkiksi otettu mukaan uutena sisältönä. Videoita ja podcasteja tullaan lisäämään ja niitä linkataan yhä enemmän printin puolellekin esimerkiksi QR-koodien avulla.
– Jo viime vuonna verkon kävijäluvut ovat nousseet selvästi. Sivunäytöt nousivat 40 prosenttia ja käyttäjien määrä melkein 60 prosenttia. Voimakkaalla kasvu-uralla on jatkettu syksystä lähtien, mikä on panostuksen ansiota.
– Aihevalinnoissa ja julkaisemisessa mennään nyt data ja analytiikka edellä. Ne kertovat, minkä tyyppiset jutut kiinnostavat verkossa, joten panostamme niihin, koska haluamme tehdä tätä lukijoillemme. Verkossa jatkamme ja syvennämme aiheita, emme kuittaa uutista vain yhdellä jutulla.
– Tänä vuonna tulemme pikkuhiljaa tiukentamaan juttujen maksullisuutta ja maksullisen sisällön määrä lisääntyy. Kaikkien lehden tilaajien kannattaa siis ottaa digitunnukset käyttöön ja kirjautua lehden sivuille, koska kaikille lehden tilaajille kuuluu myös kaikki verkkosisältöä. Lähellekään kaikki tilaajat eivät vielä ole ottaneet digitunnuksia käyttöön.
-Sosiaalisessa mediassa näymme vahvasti X:ssä ja Facebookissa.
Miten kuvailisit Kuntalehden uutisointia?
– Olemme journalistisin periaattein toimiva itsenäinen ja riippumaton media, jonka tehtävä on kertoa kunta-alan trendeistä ja syyt, seuraukset sekä motiivit päätösten takana. Voimme tarttua myös vaikeisiin aiheisiin ja olla tarvittaessa kriittisiä.
– Emme ole yksittäisen kunnan näkökulman pönkittäjiä vaan katsomme alaa laajemmin. Yksittäiset kunnat ja muut niiden kanssa toimivat tahot voivat kyllä rohkeasti vinkata meille aiheita esimerkiksi asioista, joita tehdään eri lailla kuin muualla. Kuten esimerkiksi oli juttu Nokian pallokoulusta, jossa kolme urheiluseuraa tekee yhteistyötä, joka on seurahommissa ja kuntapuolella poikkeuksellista.
– On tärkeä, että voimme nostaa esiin hyviä onnistumisen esimerkkejä. Kunnat ovat kuitenkin se julkisen puolen taho, jonka asiat koskettavat eniten meidän kaikkien arkea. Lisäksi kerromme kuntien ja hyvinvointialueiden välisestä tekemistä, koska niillä on myös vahva yhteys kuntalaisten arkeen.
Mitä merkitystä on visuaalisuudella?
– Kuvilla, otsikoilla ja infografiikoilla on samanlainen viestinnällinen arvo kuin itse tekstilläkin. Printissä oli tarve freesata ja modernisoida ulkoasua ja rakennetta.
– Haluamme tuoda ihmisiä sisältöihin ja kuviin entistä enemmän. Pyrimme välttämään sellaisia kuvia, joissa kunnanjohtaja seisoo kunnantalon edustalla. Niitä on ollut ehkä vähän liikaa aikaisemmin.
– Printin uudistus tehtiin alle kahdessa kuukaudessa omalla porukalla ilman julkaisutaukoja. Kiitos siitä Tiinalle, Karille ja Tommylle. Näitä tehdään mediataloissa usein vuosikausia ja niihin laitetaan satoja tuhansia euroja rahaa. Tämän vuoden ensimmäinen lehti on siis uudistunut, joulukuun lehti tehtiin vielä vanhoilla sapluunoilla.
Kenelle ja miksi lehteä tehdään?
– Viranhaltijoille ja kuntapäättäjille ensisijaisesti, mutta myös kaikille kunta-alasta kiinnostuneille. Meidän lehdestämme löytyy paljon hyötytietoa ja uutisia kunta-alan kanssa yhteistyössä toimiville sidosryhmille, seuroille, yrityksille ja yhteisöille.
– Kuntapäättäjien näkökulmaa ja tietämystä haluamme tuoda entistä paremmin esiin. Välillä on tullut viestiä päättäjiltä, että onko virkamiehillä aina paras tieto siitä, missä kuntakentällä mennään tällä hetkellä.
Kuka Kuntalehteä tekee?
– Kuntalehteä tekee päätoimittajan, tuottajan, taittajan ja verkkotoimittajien lisäksi kymmenien avustavien toimittajien joukko ympäri Suomen. Alueellisesti hyviä ja kokeneita avustajia löytyy jo joka puolelta. Lisäksi haluamme panostaa tiettyjen tänä vuonna käsiteltävien teemojen kuten esimerkiksi energian, vastuullisuuden ja kiertotalouden osalta toimittajien erikoisosaamista.
Lukijat saavat osallistua
Kuntalehden tuottajana syksyllä aloittanut Tiina Ojutkangas kertoo vielä lisää lukijoiden osallistumismahdollisuuksista.
Tuottaja Tiina Ojutkangas.
Saavatko lukijat lähettää juttuvinkkejä?
– Toimitus todella toivoo juttuvinkkejä. Niitä voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen juttuvinkit@kuntalehti.fi. Olemme itse asiassa toteuttaneet jo tänä vuonna yleisön vinkkejä. Toivomuksena on myös saada vihjeitä isoista asioista, päätöksistä, keskustelusta virallisen päätöksenteon takana. Meillä on mahdollisuus selvittää faktat ja tehdä laajojakin juttuja saamistamme vinkeistä.
Millaista keskustelua lehti odottaa?
– Keskustelua kunnille tärkeistä asioista olivat kirjoittajat luottamushenkilöitä tai johtavia kuntapäättäjiä. Iloksemme olemme huomanneet, että viime viikkoina keskustelu on alkanut vilkastua. Ottakaa yhteyttä mielipide@kuntalehti.fi. Kirjoituksia julkaistaan printissä ja digissä. Myös juttuihin toivomme vilkasta ja asiallista kommentointia ja keskustelunavauksia.