Lastensuojelun henkilöstömitoitusta tiukennettiin vuoden 2024 alussa niin, että yhdellä sosiaalityöntekijällä voi olla asiakkaana enintään 30 lasta. Aiemmin luku oli 35. Kuva: Pixabay

Koko maassa 80 prosenttia palvelutarpeen arvioinneista valmistui alle kolmessa kuukaudessa. Osuus on huonontunut jo kolmen vuoden ajan. Henkilöstömitoituksessa on monella alueella merkkejä paremmasta.

Lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tiedottaa, että Pohjanmaalla ja Päijät-Hämeessä vain puolet palvelutarpeen arvioinneista valmistui lain määräajoissa. Samoilla alueilla yli puolella lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä ylittyi myös lakisääteinen asiakasmäärä.

Kuvassa näkyy lastensuojeluasiana tai erityistä tukea tarvitsevan lapsen asiassa vireille tulleiden palvelutarpeen arviointien käsittelyaikojen toteutuminen eri hyvinvointialueilla. Kuva: THL

Palvelutarpeen arvioinnin on valmistuttava kolmen kuukauden aikana, jos lapsella arvioidaan lastensuojelun tarvetta tai lapsi on erityisen tuen tarpeessa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Vireille tulevien lastensuojeluasioiden mahdollinen kiireellisyys arvioidaan kuitenkin välittömästi. 

Henkilöstömitoituksessa merkkejä paremmasta 

Lastensuojelun sosiaalityöntekijällä oli keskimäärin asiakkaana 27 lasta lokakuussa 2024. Huhtikuussa vastaava luku oli 30, tiedotteessa kerrotaan.

Positiivisesta kehityksestä huolimatta lain enimmäisasiakasmäärä ylittyy valtaosalla hyvinvointialueista.

Vain viidellä hyvinvointialueella – Etelä-Karjalassa, Helsingissä ja Itä-Uudellamaalla, Kainuussa ja Keski-Suomessa – lakisääteinen asiakasmäärä ei ylittynyt.

Hyvinvointialueilla, joilla oli ongelmia henkilöstömitoituksen toteuttamisessa, oli myös ongelmia käsittelyaikojen kanssa. 

Pelkona oikeanlaisen tuen viivästyminen 

THL tiedottaa, että varhaisempaa lapsiperheiden sosiaalipalvelua ja lastensuojelua koskee osin eri lainsäädäntö. Vuonna 2022 voimaan tullutta lastensuojelun asiakasmitoitusta arvostellaan siitä, että paikoin asiakkaita ei siirretä lastensuojeluun, jotta lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden enimmäisasiakasmäärä ei ylittyisi.

Näin oikeanlaisen tuen saaminen lapselle ja vanhemmille voi viivästyä ja johtaa raskaampien palveluiden, kuten sijoitusten, tarpeeseen.

– Parasta olisi, jos samat työntekijät voisivat vastata lapsen ja perheen tukemisesta – siis välttää siirtymiä työntekijältä tai tiimiltä toiseen. Tämä toisi jatkuvuutta asiakkuussuhteisiin ja moniammatilliseen yhteistyöhön sekä vahvistaisi kokonaiskuvaa ja tilanteen kehityksen seurantaa, pohtii THL:n tutkimusprofessori Taina Laajasalo

– Pitkällä aikavälillä myös kuluja saattaisi tulla vähemmän, Laajasalo jatkaa tiedotteen mukaan.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Niin, Pohteessa nämä tehdään yksipuolisesti, ilman mitään yhteistyötä perheeseen. Nettijuorujen perusteella, pohjautuen täysin sosiaalityöntekijän mielikuvitukseen, ja laajalti juoruillen ja valhein perheitä maalittaen joka viranomaistaholle. Esihenkilöiden tukiessa sen enemmän mitä psykoottisempi ja mielipuolisempi on harha.

    Sosiaalityö pahimmillaan jopa väärentää asiakirjat, peittelee rikoksia eikä perheillä ole oikeuksia eikä AVi tai kukaan muukaan tutki tai kanna vastuuta, edes poliisi.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*