Yle: Eurovaalien ehdokkaat ahkerina sosiaalisessa mediassa
.ExternalClass p.MsoNormal, .ExternalClass li.MsoNormal, .ExternalClass div.MsoNormal
{margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;font-size:12.0pt;font-family:”Times New Roman”;}
@page Section1
{size:595.0pt 842.0pt;margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
.ExternalClass div.Section1
{page:Section1;}
Yle Uutisten kyselyn mukaan kaikkien puolueiden ehdokkaat
kampanjoivat toukokuun EU-vaaleja varten sosiaalisessa mediassa, kuten yhteisöpalvelu Facebookissa ja
mikroblogi Twitterissä.
Puolueiden eurvaalibudjetit ovat suurimmillaan 500 000
euroa, mutta panostus some-mainontaan on melko vaatimatonta. Ainakin
kokoomuksen ja vihreiden ehokkaat ostavat kuitenkin mainostilaa myös
Facebookista.
Perussuomalaiset (vaalibudjetti 500 000 €) ja SDP (500 000€) käyttävät budjetistaan 10
prosenttia some-kampanjoihin, RKP käyttää sosiaaliseen mediaan 5 prosenttia 500
000 euron budjetistaan.
Some-kampanjat sopivat erityisen hyvin pienen budjetin
puolueille.
– Internetin ja somen rooli on keskeinen. Etsimme hyviä
hashtageja, teemme videoita, kuvia ja muuta. Koko vaalikampanjan suunnittelu on
rakennettu siten, että sen elementtejä on helppo levittää verkossa, sanoo
Suomen kommunistisen puolueen pääsihteeri Heikki Ketoharju Ylelle.
Lue myös:
Sosaalisen median käyttö arkipäiväistyy kunnissa
Torstaina ilmestyvässä Kuntalehdessä 5/2014 ovat nykyisistä
mepeistä esittelyvuorossa ovat Eija-Riitta Korhola ja Petri Sarvamaa.