Kuluttajaparlamentti: Asiakkaan asema huolena sote-uudistuksessa
Yksittäinen asiakas on vaarassa jäädä lapsipuolen asemaan sote-palveluja uudistettaessa. Kymmeniä valtakunnallisia järjestöjä edustava Kuluttajaparlamentti vaatii kannanotossaan palvelujen käyttäjien näkökulmaa otettavaksi paremmin huomioon sosiaali- ja terveyspalveluja uudelleen organisoitaessa.
Järjestöjen mielestä sote-uudistuksessa tulee panostaa perustason palveluihin sosiaalipuolta unohtamatta. Kuluttajaparlamentin mielestä uudistusta ollaan rakentamassa organisaatioista käsin, kun sen pitäisi lähteä liikkeelle nimenomaan palvelujen käyttäjien tarpeista.
– Uudistuksessa lähtökohtana tulee olla asiakkaiden hoidon ja palveluiden yksilöllinen tarve sekä katkeamattomat hoito- ja palveluketjut eri toimijoiden välillä. Tarvitaan myös matalan kynnyksen palvelupisteitä, joissa eri toimialojen työntekijät tapaavat asiakkaita, Kuluttajafoorumi vaatii kannanotossaan.
Kuluttajaparlamentti on vaikuttamisfoorumi, jossa kymmenet valtakunnallisesti merkittävät järjestöt tekevät yhdessä kannanottoja kuluttajapoliittista aiheista.