Valtiovarainministeriö avaa sähköisen kyselyn, jolla tarkennetaan kuntien näkemyksiä kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämisestä.

− Kyselyn tavoitteena on jatkuva vuoropuhelu kuntien eri toimialojen kanssa. Vastauksia hyödynnetään tehtävien ja velvoitteiden vähentämisen toimenpideohjelman valmistelussa. Työn edetessä kysymyksiä voidaan tarvittaessa muuttaa ja tarkentaa, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen, kesk., kertoi kuntien tehtäviä ja velvoitteita käsittelevässä seminaarissa Helsingissä tiistaina.

Kysely on avoinna syyskuun loppuun saakka. Kunnista toivotaan vastauksia laajasti eri toimialojen edustajilta.

Hallitusohjelman mukaan hallitus vähentää kuntien kustannuksia miljardilla eurolla karsimalla lakisääteisiä tehtäviä sekä niiden toteuttamista ohjaavia velvoitteita.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Hallitusohjelman mukaan yksityiskohtainen toimenpideohjelma poistettavista tehtävistä ja velvoitteista sekä ensimmäiset konkreettiset esitykset tehdään vuoden 2015 budjettiriiheen mennessä.

Ministeriöiden tehtävänä on laatia kokonaisuudessaan yksityiskohtaiset esitykset kuntien tehtävien ja velvoitteiden poistamiseksi vuoden 2015 loppuun mennessä.

Hallitus on sitoutunut siihen, ettei kunnille anneta uusia tehtäviä ja velvoitteita hallituskauden aikana.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Edellisen hallituksen aikana Kuntaliitolle toimitettiin mm. suurten kaupunkien normienpurkulistat. Kun asioita piti viedä eteenpäin, Kuntaliitto ei suostunut ottamaan mitään kantaa. Olisiko kohtuullista, että Kuntaliitto julkaisisi silloiset ehdotukset. Voisi miettiä, mitä näiden lisäksi.
    Suurimpia tuottavuusloikkia voitaisiin tehdä muuttamalla tietosuojavalvonta etukäteisvalvonnasta jälkikäteisvalvonnaksi (vrt. Viro) ja vähentämällä turhaa tilastointikirjaamista koko sotessa (karmein esimerkki on neuvoloiden SPAT-koodit, jotka vievät käyntiajasta kymmeniä prosentteja). Sote-toimintaa tunnutaan ohjaavan juridiikan ja valvonnan lähtökohdista, ei asiakaspalvelun lähtökohdista. Suttahan siitä tulee.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*