Vanhuspalvelujen työntekijöillä on paljon näkemystä asiakkaiden tarpeista ja ideoita palvelujen parantamiseksi, mutta liian usein nuo ideat ja oivallukset jäävät vaille huomiota. Työterveyslaitoksen toteuttaman TOIMI-hankkeen kokemusten perusteella esimiesten tuki ja rohkaisu ovat avainasemassa, jotta kehittämisideat saadaan esiin ja käytäntöön.

-Vanhuspalveluiden isojen muutosten keskellä hoitajat ja lähiesimiehet ovat avainhenkilöitä hyvän arjen aikaansaamisessa. Työntekijät voivat ja haluavat vaikuttaa työnsä kehittämiseen, millä voi olla valtava merkitys vanhusten hyvinvoinnille ja onnellisuudelle, toteaa Valli ry:n toiminnanjohtaja Virpi Dufva, yksi Työterveyslaitoksen toteuttaman TOIMI-hankkeen yhteistyökumppanin edustaja.

Toimi-hankkeessa oli mukana neljän vanhuspalveluorganisaation työntekijät. He lähtivät kehittämään työtään arkikokemuksensa ja havaitsemiensa tarpeiden pohjalta. Työntekijöitä rohkaistiin tekemään kokeiluja palveluiden parantamiseksi ja työn sujuvoittamiseksi.

Osastonhoitaja Miina Salo Helsingin kaupungin palvelutalo Rudolfista oli hankkeessa mukana esimiehenä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



-Työntekijät tekivät paljon konkreettisia ehdotuksia, jotka vaikuttavat jokapäiväiseen työntekoon. Muutos on ollut iso. Jatkossakin aiomme hyödyntää näitä kehittämisvälineitä, Miina Salo lupaa.

 

Tiedote Työterveyslaitoksen sivuilla

 

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*