Rohkeampia kuntia tarvitaan
kuitenkin voimakas vastavoima, joka ei halua kehittää. Vastavoima ilmenee
siten, että halutaan tehdä vain suosittuja päätöksiä. Populismi on saanut
jalansijaa ja siitä on tullut yleisesti hyväksytympää, myös mediassa. Faktan ja
fiktion sekä politiikan ja juridiikan raja on muuttunut häilyvämmäksi.Miltä
yhteiskuntamme näyttää tulevaisuudessa, jos sama kehitys jatkuu? Kenen pitää ja
kuka haluaa ottaa vastuun tulevaisuudesta, jos vastuunottajat
kyseenalaistetaan, samalla kun kyseenalaistajat, jotka eivät esitä
vaihtoehtoja, nostetaan sankarin asemaan? Kriittiset näkökulmat ovat tarpeen,
mutta ovatko negatiiviset?
Kuntien toiminta vaatii jatkuvaa kehittämistä, jotta kunnat
selviytyisivät tehtävistään tulevaisuudessa. Työskentelytavat muuttuvat, uusia
ammattiryhmiä syntyy ja toimintatilat on sopeutettava uusia tarpeita
vastaaviksi. Hyvä esimerkki ovat ylioppilaskirjoitukset, jotka muuttuvat
sähköiseksi. Tämä asettaa paljon vaatimuksia opetuksen sisällölle. Samalla
tarvitaan myös uusia, tarkoituksenmukaisia tiloja.
Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon työskentelytavat –
ja toiminta ylipäänsä – ovat muuttuneet paljon viime vuosina. Tämän seurauksena
30–40 vuotta sitten suunnitellut toimitilat eivät enää ole
tarkoituksenmukaiset, ja ne on uusittava. Tulevasta terveydenhuollon
uudistuksesta huolimatta myös pienten kuntien, kuten Kemiönsaaren, on
huolehdittava siitä, että niillä on paikallisella tasolla mahdollisuudet
mahdollisimman kattavien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarjoamiseen
myös tulevaisuudessa.
Tämä onnistuu vain muuttamalla toiminnan rakennetta ja
luomalla osaksi uusia tiloja. Maassamme on jo pidempään menty kohti suurempia
kokonaisuuksia, ja tämä kehitys tulee jatkumaan. Tarvitsemme mahdollisimmat
vahvat yksiköt myös Kemiönsaarella, jotta pystyisimme tulevaisuudessa pitämään
puoliamme edes jossain määrin.
Kaikkien yhteiskunnan organisaatioiden täytyy jatkuvasti
uudistua – kukaan ei selviä vanhoilla malleilla tai meriiteillä. Kunnat
joutuvat läpikäymään perustavanlaatuisia muutoksia, kun maailma ja ihmisten
tarpeet muuttuvat. Kunnan toiminta käsittää seuraavat aspektit: laatu – rahat –
maantiede.
LAADUSTA vastaavat kunnan työntekijät. Laatuvaatimukset ovat
lisääntyneet; työskentelytapoja uudistetaan ja uusia tilaratkaisuja tarvitaan.
Kemiönsaaren väestöpohja pienenee, samalla kun kunnassa liikkuvien ihmisten
määrä lisääntyy. Siksi toiminnan säilyttäminen ennallaan ja samalla laadun
parantaminen muodostavat suuren haasteen.
Hyviä ratkaisuja on kuitenkin
olemassa, kunhan meiltä löytyy poliittista rohkeutta tulevaisuuden kohtaamiseen
ja tosiasioiden ymmärtämiseen. Esimerkkinä mainittakoon Kemiönsaaren sosiaali-
ja terveydenhuollon esimiehet, jotka ovat tehneet hyvän ja tarpeellisen
tarvekartoituksen ja kiinteistösuunnitelman, jossa esitellään taloudellisesti
järkeviä ratkaisuja, jotka samalla parantavat toiminnan laatua.
Voimme parantaa palvelujen laatua, jos uskallamme lopettaa
nykyiset toimintatavat ja ottaa käyttöön uusia toimintamalleja. Kuka tietää,
kenties Kemiönsaarella on myös 10 vuoden päästä kaksi hammaslääkärin
vastaanottoa, mutta kahden kiinteän toimipisteen sijasta kiinteä vastaanotto ja
liikkuva vastaanotto. Silloin hammaslääkäri voisi olla kaikkien saatavilla ja
jopa nykyistä lähempänä. Kemiönsaarella ei esimerkiksi tarvita tulevaisuudessa
kahta vuodeosastoa, mutta vanhustenhuoltoa täytyisi lisätä kotihoidon ja
tukiasumisen muodossa. Nämä ovat esimerkkejä toimenpiteistä, jotka selvästi
parantavat toiminnan laatua ja samalla sopeuttavat kunnan taloutta tulojen
pienentyessä.
Kemiönsaaren henkilöstöllä on voimakas tahto sekä tietoa ja
taitoa uusien laadukkaiden työskentelytapojen luomiseen. Toivottavasti
poliitikot haluavat osallistua tarvittavien edellytysten ja kehysten luomiseen.
RAHAA tarvitaan, jotta voidaan tarjota palveluita.
Kemiönsaaren taloustilanne on tällä hetkellä erittäin hyvä. Tämä on
mahdollista, koska Kemiönsaaren luottamushenkilöt ovat olleet rohkeita ja
uskaltaneet tehdä myös välttämättömiä, vähemmän suosittuja päätöksiä. Kunta,
joka ei kykene tekemään välttämättömiä ja joskus epämiellyttäviäkin päätöksiä,
ei tule selviämään tulevaisuudessa. Näiden päätösten merkitys kasvaa
tulevaisuudessa, kun julkisen sektorin rahat vähenevät.
Kemiönsaari ei tule selviytymään säästämällä itsensä
hengiltä. Meidän on samanaikaisesti sekä panostettava että supistettava.
Valtionosuusuudistuksen myötä Kemiönsaari saa noin kaksi miljoonaa euroa
vähemmän valtionosuuksia. Selviämme tästä leikkauksesta ongelmitta – valtio ei
saa meitä polvilleen. Vain me itse voimme estää itseämme selviytymästä. Mikäli
valtuuston enemmistö ei halua ja uskalla kohdata tulevaisuutta, meille käy
huonosti. Toimintakykyinen ja rohkea valtuusto takaa ajanmukaisen kunnallisen
toiminnan myös tulevaisuudessa.
MAANTIEDE on fakta, johon emme juuri voi vaikuttaa.
Maantieteen merkitys on pienentynyt ja pienenee edelleen, samalla kun
mobiiliratkaisujen, virtuaalisten tuotteiden ja sähköisten palvelujen rooli
kasvaa. Paikallispoliittisesti maantieteen rooli on kuitenkin aivan
ylikorostettu, jopa siinä määrin, että se uhkaa vakavasti rationaalisia
ratkaisuja, jotka turvaavat mahdollisimman laadukkaat palvelut kuntalaisille.
Sairaalle ensisijainen asia lienee kuitenkin se, että hän saa parasta
mahdollista hoitoa, eikä se, missä hoitoa annetaan. Kaikille kuntalaisille on
kuitenkin tarjottava peruspalveluita kohtuuetäisyydellä myös tulevaisuudessa.
Kannattaa kuitenkin miettiä, mitä peruspalvelu ja kohtuuetäisyys tarkoittavat
tänä päivänä, mitä ne tarkoittivat aiemmin ja mitä ne tarkoittavat kymmenen
vuoden päästä.
Kun rahat ovat vähissä, on keksittävä aivan uusia
ratkaisuja. Kun yhteiskunnan talous kutistuu, eteenpäin pääseminen edellyttää
aktiivisuutta ja poliittista ohjauskykyä. Nyt ei ole aikaa odottaa – meidän on
luotava palvelurakenne, jotta voimme tarjota hyviä kunnallisia palveluita myös
seuraavalle sukupolvelle, joka katsoo maailmaa aivan eri tavalla ja on kasvanut
maailmassa, jossa lähes kaikki tarvittava löytyy netistä ja puhelimesta.
Sellaista vaihtoehtoa ei ole, että kaikki pysyy ennallaan!
Kunnallisessa päätöksenteossa täytyy aina katsoa kymmenen vuotta eteenpäin,
joskus vielä pidemmälle. Politiikassa ei voida enää jatkaa syiden etsimistä
päätösten tekemättä jättämiselle. Sen sijaan tarvitsemme syitä päätöksen
teolle, niin maanlaajuisesti kuin paikallisesti.
Kemiönsaari on hyvä ja kompakti kokonaisuus, johon kuuluu
useita vahvoja, mutta erilaisia ja toisiaan täydentäviä ympäristöjä.
Kemiönsaarella on vahva kuntatalous, kasvava palvelusektori ja monia aktiivisia
yrittäjiä. Kemiönsaarella on edellytykset tulla Suomen moderneimmaksi,
tehokkaimmaksi ja rohkeimmaksi kunnaksi – mutta haluammeko sitä?
Tom Simola
Kemiönsaaren kunnanjohtaja