Asuntopoliittisen keskustelun ja valtion toimenpiteiden pääkohde on oikeutetusti Helsingin seutu. Tällä seudulla pitkittynyt puute kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista sekä asuntojen ja tonttien korkea hintataso vaikeuttavat työvoiman saantia ja aiheuttavat kitkaa alueen kehitykselle. 

Helsingin seudun asuntopoliittisten ongelmien lieventäminen on koko Suomen etu. Unohtaa ei kuitenkaan saa, että asuntopoliittisia toimia tarvitaan myös muilla kaupunkiseuduilla ja koko Suomessa. Ääripäänä ovat väestöään menettävien alueiden tyhjenevät vuokra-asunnot, joiden ongelmiin tarvitaan myös ratkaisua.

                     *  *  *

Hallituksen kehysriihessä linjaama asuntopolitiikan uudistus on tervetullut kannanotto lähinnä Helsingin seudun ongelmiin. Hallituksen sopima toimenpidekokonaisuus lähtee aivan oikein siitä, että hyvin hoidettu asuntopolitiikka on monen tekijän summa ja pitkällisen prosessin tulos. Se edellyttää tehokasta maapolitiikkaa, sujuvaa kaavoitusta sekä oikein ajoitettua kaavojen toteuttamista liikenneyhteyksien, katujen ja kunnallistekniikan osalta. 

Pelkät tontit eivät riitä, asukkaat tarvitsevat myös palvelut. Hyvinvointipalveluista, päiväkodeista, kouluista ja terveyspalveluista kunnille aiheutuvat kustannukset voivat usein olla kasvuseuduilla juuri se tekijä, joka pakottaa kuntia pitämään kasvun kohtuullisena ja tarkoin valitsemaan kaavoitettavat alueet.

Toimiva vuokra-asuntotarjonta edellyttää myös sitoutuneita asuntojen rakennuttajia ja omistajia sekä toimivia urakointimarkkinoita. Mitä enemmän meillä on myös pieniä ja keskisuuria rakennusyrityksiä tarjoamassa palveluja sitä paremmin kilpailu alalla toimii. 

Unohtaa ei saa myöskään jo olemassa olevaa vuokra-asuntokantaa. Sen ammattimainen ylläpito ja peruskorjaus on vähintään yhtä tärkeää kuin uustuotanto.

                    *  *  *

Kunnat ovat keskeisessä asemassa, kun lupauksia lisääntyvästä asuntotuotannosta lunastetaan. Kuntien vastuulla on hyvin hoidettu maapolitiikka, kaavoitus, infra ja palvelut. Kunnat ovat myös pitkäjänteisiä ja sitoutuneita asuntojen omistajia ja rakennuttajia.

Juuri kuntien omistamat asuntoyhtiöt ovat kantaneet vastuuta kohtuuhintaisesta asuntotuotannosta kaikkina niinäkin vuosina, kun muiden yleishyödyllisten toimijoiden tuotanto on ollut erittäin vähäistä tai jopa olematonta. 

Toivoa sopii, että valtion uudistettavien tukielementtien kautta kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja rakennuttamaan ja pitkäjänteisesti omistamaan saadaan taas myös muita yleishyödyllisiä toimijoita. Kunnille vastuun kantaminen asuntotuotannosta ja sen edellyttämistä palveluista käy muutoin liian raskaaksi.

Ikävä viesti valtiolta kunnille oli se, että kuntien omistamille vuokrataloyhtiöille Helsingin seudulla luvattu käynnistysavustus on vain puolet muille yleishyödyllisille tarjottavasta avustuksesta. Ratkaisu on paitsi epäoikeudenmukainen myös huonosti perustelu.

Kun perusteena on vähentää kohteen oman pääoman tarvetta, on vaikea nähdä, miksi juuri kuntayhtiöt on asetettu muita huonompaan asemaan. Sinänsä hallituksen tavoite saada alalle uusia toimijoita on oikea. 

Leena Karessuo 
Johtaja
Yhdyskunta, tekniikka, ympäristö
Kuntaliitto

Kirjoitus on julkaistu Kuntalehdessä 5/2013

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*