Kuva: Helsingin kaupunki
Helsingissä on käytössä 1500 kaupunkipyörää.

Kaupunkipyöräinnostus valtaa Suomea. Pyöriä otetaan käyttöön yhä uusissa kaupungeissa, ja ainakin Helsingissä käyttö on lisääntynyt todella nopeasti. Uusimpia kokeilijoita ovat Kotka ja Kouvola yhteisellä hankkeellaan.

Kiinnostuksen odotetaan kasvavan entisestään, ja Pyöräliiton mukaan kilpailu alan toimijoiden kesken laajentaa valinnanvaraa edelleen. Helsingissä ollaan erittäin tyytyväisiä kaupunkipyöräjärjestelmään. Suosio on ylittänyt alkuperäiset odotukset ja on ollut kansainvälisissä vertailuissa huipputasolla.

Kaupunkipyörät on tarkoitettu parantamaan liikkumismahdollisuuksia, ja ovat osa tavoitetta vähentää yksityisautoilua ja lisätä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikkumisessa.

Kaupunkipyörät eivät ole suomalainen keksintö. Esikuvia on pitkin Eurooppaa ja muuallakin maailmassa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Raahe-Retrot vanhoista osista

Kotkan ja Kouvolan kokeilu aloitetaan heinäkuussa, jolloin molempiin kaupunkeihin tulee 35 kaupunkipyörää. Kokeilun päämääränä on luoda Kouvolaan ja Kotkaan pohja kestävälle kaupunkipyöräjärjestelmälle. Kokeilukausi kestää ainakin syyskuun loppuun asti ja mahdollisesti myös pidempään.
Turku aloitti Föli-Fillari ‑kaupunkipyöräjärjestelmän toukokuussa. Kaupunkipyöriä pääsee käyttämään lisäksi muun muassa Espoossa ja Jyväskylässä.

Raahessa ihan omanlaisensa kaupunkipyöräidea. Kaupungin työpajalla koottu parikymmentä pyörää vanhoista osista. Raahe-Retroiksi nimetyt pyörät on sijoitettu pyöräparkkeihin ja ovat vapaasti käytettävissä, kertoo Kaleva.

Kajaanissa sähkökin apuna

Kajaani tarjoaa tänä kesänä kaupunkipyöräpalvelun yhteistyössä Kajaanin ammattikorkeakoulun NY-yritys Orange Stonen kanssa. Kaupunkipyörien tarkoituksena on kannustaa kaupunkilaiset ja matkailijat pyörän selkään tutustumaan lajin helppouteen. Pyöräpalvelu antaa myös mahdollisuuden tutustua Kajaanin keskustan lähialueille löytämään mielenkiintoisia kohteita. Kaksi Kajaanin kaupunkipyöristä on sähköavusteisia.

Kaupunkipyöriä kokeillaan tai harkitaan lisäksi ainakin Kuopiossa, Oulussa, Lahdessa, Joensuussa, Vantaalla Tampereella, Mikkelissä ja Imatralla. Lahteen tosin kaupunkipyörät eivät Liikennevirastonselvityksen mukaan sovellu.

Helsingissä kaupunkipyörillä tehtyjen matkojen määrä kasvoi 2016–2017 noin 400 000:sta yli puoleentoista miljoonaan. Pyörien määrä kasvoi vuodessa 500:sta 1 400:aan, ja tänä vuonna tuli vielä sata lisää. Pyöräasemien määrä on myös noussut, ja keskustasta alkanutta järjestelmää on levitetty eri puolille Helsinkiä.

Saatavuudesta tietoa verkossa

Ongelmaksi on koettu, että ei voi tietää, onko pyöräparkissa vapaana pyörää. Jos aikataulu on tiukka, valitsee helposti varmemman vaihtoehdon. Nykyisin asian voi kuitenkin tarkistaa.

Helsingissä ongelmaa on ratkaistu reaaliaikaisella seurannalla verkkosivulla. Myös vapaaehtoiset ovat kehittäneet helsinkiläisten ja turkulaisten kaupunkipyöräilijöiden tiedonsaantia Cityfillarit-sivulla.

Pyöräilyyn liittyy muutenkin erilaista vapaaehtoistoimintaa. Järjestäytyneessä muodossa pyöräilyä edistää Pyöräliitto ry. Pyöräilystä kiinnostuneet kunnat ovat perustaneet Pyöräilykuntien verkoston.

Ei pelkkää kiitosta

Kaikki eivät ole ihastuneet kaupunkipyöriin. Huomiota herätti Helsingin Munkkiniemessä asuva henkilö, joka harmistui talonsa eteen ilmestyneestä kaupunkipyörätelineestä. Hänen mukaansa se häiritsee lähiseudun asukkaiden elämää ja voi laskea asunnon arvoa.

Joissakin on herättänyt pahaa verta myös se, että joissakin tapauksissa kaupunkipyörät on sijoitettu paikoille, joissa ennen on ollut parkkipaikka.

Kaikki eivät myöskään kiittele Helsingin kaupunkipyörien ulkoasua. Pyöräjärjestelmä rahoitetaan osin mainostuloilla, ja kaikissa kaupungin kaupunkipyörissä on ruokaketju Alepan mainokset.

Joidenkin asemien sijoittelua on arvosteltu liikenneturvallisuuden kannalta, ja niitä on myös siirretty.

Kaupunkipyöriä on kokeiltu aikaisemminkin, mutta kokemukset eivät olleet aina rohkaisevia. Esimerkiksi Hämeenlinnassa 2005 kaupunkipyörät katosivat Hämeen Sanomien mukaan jäljettömiin. Myös muun muassa Joensuussa on vastaavia kokemuksia.

Pyöräkausi pitenee

Kaupunkipyörät ovat käytössä keväästä syksyyn, mutta ympärivuotisuudestakin on puhuttu.

Talvipyöräily ylipäätään on kasvava trendi myös lumisessa maailmassa. Viime vuonna järjestettiin Kanadan Montrealissa viiden kansainvälinen talvipyöräkonferenssi.

Oulu on asiassa kansainvälinen edelläkävijä, mutta muuallakin Suomessa on kiinnitetty huomiota pyöräteiden talvikunnossapitoon.

 

 

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*