Lisää älyä julkisiin palveluihin - Keskustelurobotit neuvovat jo opiskelijoita ja potilaita
Kuva: Pixabay
Neuvo-niminen chatbot alkaa neuvoa HUS Syöpätautien klinikan potilaita käytännön asioissa. Tekstimuotoista keskustelua käyvä tietokoneohjelma vastaa netissä kysymyksiin, joita potilaat yleensä kysyvät puhelimessa hoitajilta.
Neuvo-botilta voi kysyä esimerkiksi pysäköinnistä klinikan alueella tai yöpymismahdollisuudesta potilashotellissa. Se tietää myös klinikkakäyntien hinnoista ja lähetteiden käsittelyajoista yleisellä tasolla.
Syöpätalon Neuvo-botti on erikoissairaanhoidon verkkopalvelu Terveyskylän ensimmäinen botti.
Terveyskylässä suunnitellaan chatbottia myös Nuorten mielenterveystaloon. Se tarjoaa hoitoonohjausta ja vastaa nuorten mielenterveysongelmia käsitteleviin kysymyksiin.
Neuvo-botteja pohditaan myös HUS Kuvantamiseen ja HUS-laboratorioon. Ne osaisivat ohjata kysymyksen asiakaspalvelijalle silloin, kun eivät osaa itse vastata.
Valtio vauhdittaa viestisovellusten yleistymistä
Chatbotit ja muut tekoälyyn perustuvat viestisovellukset yleistyvät julkisella sektorilla.
Valtio on kannustanut virastojaan lisäämään robotiikan, analytiikan ja tekoälyn hyödyntämistä myöntämällä tarkoitukseen erityistä tuottavuusrahaa.
Suomesta halutaan tekoälyn soveltamisen kärkimaa.
Kesällä 2017 Kelan keskustelurobotti alkoi neuvoa opiskelijoita asumistuen hakemisessa. Nyt Kelan chatbot neuvoo vanhempainpäivärahan hakijoita. Chatbot on kokeilussa myös maahanmuuttovirastossa ja verohallinnolla.
Tekoäly auttaa Tampereella
Tampereella tekoäly auttaa maahanmuuttajia oppimaan suomea sillä aikaa, kun he odottavat pääsyä lähiopetukseen.
Nyt tekoäly alkaa neuvoa myös uusia opiskelijoita.
Opiskelijan Tampere ja Tampereen kaupunki kokeilevat neuvontabottia Opiskelijan Tampereen verkkosivuilla.
Bottiin on kerätty tietokanta yleisimmistä kysymyksistä ja vastauksista. Jollei tekoäly osaa vastata, se tarjoaa mahdollisuuden lähettää kysymyksen ihmisen käsiteltäväksi.
Neuvontabottikokeilun avulla kaupunki saa tietoa tekoälyyn perustuvien keskustelurobottien mahdollisuuksista.
Lisäksi botti tuottaa tietoa opiskelijoiden palvelutarpeista.
Keskustelurobotin teknisestä toteutuksesta vastaa Osaamisbotti Oy. Se on kehitetty osana valtioneuvoston kanslian Kokeilun paikan tekoälykokeilujen sarjaa.
Neuvontabotti liittyy myös valtiovarainministeriön Elämäntapahtumapilotit-hankkeeseen. Tampereen kaupunki on mukana muutto opiskelukaupunkiin -elämäntapahtumapilotissa.