Lappeenranta rekrytoi yhteistyössä yritysten kanssa
Kuva Lappeenrannan kaupungin ja alueen yritysten rekrytointihankkeen verkkosivuilta.
Lappeenrannan kaupunki on aloittanut alueen yritysten kanssa yhteisrekrytointikampanjan 100 uuden työntekijän houkuttelemiseksi kaupunkiin.
Vapaana olevat työpaikat keskittyvät ICT-, energia- ja teknologia-alan tehtäviin. Marraskuun 2018 voimassa olevalla kampanjalla haetaan 50 työntekijää alueelle. Kampanja jatkuu alkuvuodesta 50 uuden työntekijän haulla.
Yhteisrekrytointikampanjalla tavoitellaan parempaa näkyvyyttä alueen työpaikkoihin.
Lappeenrannan kaupunki oli myös viime keväänä mukana yritysten yhteisrekrytointikampanjassa. Tuolloin työpaikkoja löytyi muutama. Yritysten kovan kasvuvauhdin vuoksi tekijöitä ja osaajia tarvitaan koko ajan lisää, kertoo asiantuntija Katja Tyrisevä kaupungin yrityspalveluista. Tyrisevän mukaan on erittäin tärkeää, että kaupunki tukee yrityksiä, jotka kasvavat alueella.
– Tarvitsemme tänne osaamispohjaista työvoimaa ja sitä myötä muitakin yrityksiä kiinnostumaan Lappeenrannasta. Samalla kaupungin elinvoimaisuus kasvaa, Tyrisevä sanoo Lappeenrannan tiedotteessa.
Yrityksistä kampanjassa ovat mukana FCG, M-Files, The Switch, OCTO3, Saranen Consulting, UPM, Tietokoura, Aureolis, Develore, Visma, Syncron Tech, Aurelia Turbines ja Danfoss.
Koodareista pulaa
Ohjelmisto-osaajista on alueella kova pula myös Lappeenrannan seudulla.
Rekrytointikampanjassa mukana oleva Saranen Consulting on yhteistyössä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja TE-palveluiden kanssa aloittanut Lappeenrannassa rekrytoinnin koodarikoulutusohjelmaan, jonka tarkoituksena on helpottaa alan osaajapulaa.
– Monesti yrityksiin etsitään kokeneempia osaajia, jolloin osa työnhakijoista hyötyy osaamisen kehittämisestä rekrytoinnin yhteydessä. Tällä tavoin yritykset voivat valintavaiheessa kiinnittää huomiota erityisesti persoonaan. Rekrytoiva koulutusohjelma vastaa osaltaan näihin tarpeisiin, kertoo Saranen Consultingin business manager Mirja Hosionaho.
Koko kampanjan, mutta varsinkin koodarikoulutuksen, kohderyhmänä ovat työttömät tai työttömyysuhan alaiset, määrä- tai osa-aikatyössä olevat, vanhempainvapaalta palaavat, koulutusta vastaamattomissa töissä olevat sekä muun muassa paluumuuttajat.
– Rekrytoivan koulutusohjelman päätteeksi meillä työllistyy keskimäärin noin 85 prosenttia osallistuneista. Ohjelma yhdistää asiantuntijakoulutuksen ja käytännön työssäoppimisen, ja me etsimme koulutettaville rekrytoivat yritykset, kertoo Hosionaho.