Kuva: Lauri Rotko
Heinolassa päättäjät pohtivat parhaillaan Osuusliike Hämeenmaan suunnitelmaa Prisman rakentamiseksi moottoritien eteläiseen liittymään. Hämeenmaa haluaa rakentaa 8 000–10 000 kerrosneliömetrin laajuisen hypermarketin nykyisen Citymarketin vastapäiselle tontille.

Henkilöautoliikennettä pitäisi ilmastonmuutoksen torjunnan nimissä vähentää, mutta kaupan suuryksiköitä kaavoitetaan edelleen henkilöautoilun varaan. Kaupunkitutkija esittää tällaisen kehityksen hillintään erityistä rakennemuutosveroa.

Kaupunkitutkija Leo Kosonen toteaa, että vaikka hypermarketit ovat kaavoissa hyväksytyillä paikoilla, useimpien kohdalla asiointi edellyttää auton käyttöä. Hän esittää rakennemuutosveroa yksipuolisille autokaupungin myymälöille.

– Korkeaksi kohotessaan vero vauhdittaisi muutoksia, hän arvioi.

Kaavoittajat ja kunnat ylipäätään haluavat sijoittaa kaupan suuryksiköt keskustoihin, jos tilaa suinkin löytyy, sanoo Kuntaliiton maankäytön ja kaavoituksen kehittämispäällikkö Anne Jarva.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Toki etenkin kaupunkiseuduilla liikenteellisesti edullisesti sijaitsevat alueet ovat edelleen vetovoimaisia kaupan keskittymien kannalta.

Kauppa etsii tiloja ennen muuta keskustoista, sanoo ympäristöministeriön erityisasiantuntija Sanna Jylhä. Hän näkee, että peltomarket-ilmiönä tunnettu pyrkimys autovyöhykkeille on jo hiipunut.

Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkijan Antti Rehusen mukaan kuitenkin lähes 90 prosenttia ostosmatkojen kilometreistä kuljetaan henkilöautolla.

– Suurimpien vähittäiskauppojen olisi hyvä sijaita keskustoissa tai alakeskustoissa.

Leo Kososen mukaan kaupungeissa, joissa arvostetaan monipuolista keskustaa, kaavoittajilla on paljonkin sananvaltaa. Valitettavan usein suunnittelijat ovat kuitenkin jääneet poliitikkojen lehmäkauppojen ja keskusliikkeiden lobbauksen jalkoihin.

Kosonen työskenteli ennen tutkijan uraansa vuosina 1986–2010 Kuopion kaupungin yleiskaava-arkkitehtina ja kaavoituspäällikkönä.

Kosonen kertoo nähneensä, kuinka lobbaus toimii ja ulottuu ministeriin asti.

– Ja mikä kohu syntyikään, kun ministeri Jan Vapaavuori luotti esittelyyn eikä taipunut lobbaukseen.

Lue koko juttu tuoreesta Kuntalehdestä 3/2019.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*