ULKOMAAT

Maksuton joukkoliikenne toi Tallinnaan lisää asukkaita

Maksuton joukkoliikkenne kaupungin asukkaille oli Tallinnalle tapa houkuttaa lisää veronmaksajia. Naapurikaupungit joutuvat miettimään vastatoimia pitääkseen asukkaansa.

KAJA KUNNAS KUVAT: TOOMAS VOLMER

TALLINNA. Tallinnalaiselle matka Vesta-laivalla Aegnan saarelle on ilmainen. Muille matkalipun hinta yhteen suuntaan on neljä euroa. Tallinnalaiselle menolippu sähköjunalla Tallinnasta kolmenkymmenen kilometrin päähän Keilan kaupunkiin maksaa euron. Keilalaiselle menolippu maksaa kaksi euroa. Hintaero johtuu siitä, että tallinnalaiset saavat matkustaa ilmaiseksi Tallinnan rajojen sisäpuolella, junalipun ensimmäisellä vyöhykkeellä.

Tallinnalaiselle kaikki joukkokuljetusvälineet Tallinnan rajojen sisäpuolella ovat maksuttomia. Muille kuljettajalta ostettu yhden matkan lippu maksaa 1,60 euroa.

Tallinnalaiset ovat tyytyväisiä kaupungin maksuttomaan joukkoliikenteeseen, mutta Tallinnan lähikunnat ja -kaupungit eivät.

Tallinna teki maailman mittakaavassa poikkeuksellisen päätöksen, kun se muutti joukkoliikenteen ilmaiseksi asukkailleen vuoden 2013 alussa. Lähijunaliikenne ensimmäisellä vyöhykkeellä muuttui ilmaiseksi tallinnalaisille vuosi sitten ja Aegnan saaren lautta tänä kesänä.

Tallinnalaisen pitää ostaa vihreä matkakortti kahdella eurolla kioskista. Vihreä kortti pitää aina rekisteröidä kulkuneuvoon astuessa, jotta kaupunki voi seurata ihmisten liikkumista ja kehittää joukkoliikennettä. Muuten kunnallispoliisi voi määrätä sakot, vaikka matkustaja todistaisi olevansa tallinnalainen. Matkakortti pitää olla mukana, vaikka matka on ilmainen.

Tallinnan väkiluku kasvoi yli 10 000:lla viime vuonna

Maksuttoman joukkoliikenteen selkein vaikutus on ollut Tallinnan väkiluvun nousu. Se lisääntyi yli 10 000:lla viime vuonna, ja on nyt 432 000 asukasta. Tänä vuonna kasvuvauhti on hiljentynyt.

Tallinnaa ympäröivän Harjun maakunnan väkiluku väheni viime vuonna tuhannella. Siellä väen väheneminen oli tavallista nopeampaa.

Konduktööri Pille Reimo on huomannut, että joukko ihmisiä matkustaa tallinnalaisen matkakortilla, vaikka ilmiselvästi asuu kaupungin ulkopuolella.

- Heitä tulee Kehrasta, Aegviidusta, Raplasta, Kohilasta, kaikkialta viidenkymmenen kilometrin säteellä Tallinnasta, Reimo sanoo Tallinna–Keila-junassa.

Virossa ihmiset eivät ole yhtä tarkkoja kuin suomalaiset siitä, että käytännön asuinpaikka vastaa virallisia asiakirjoja.

Lähikaupunkien ja kuntien on pitänyt ryhtyä vastatoimiin, jotta niiden omat asukkaat eivät rekisteröityisi Tallinnan asukkaiksi säästösyistä.

Esimerkiksi Sauen kaupunki tukee lastentarhapaikkaa ja kouluruokaa enää vain 50 prosentilla täydestä sauelaisen tuesta, jos yksi vanhemmista asuu Sauen ulkopuolella, esimerkiksi Tallinnassa. Täyden tuen saa vain, jos molemmat vanhemmat asuvat Sauella.

- Tallinnan ilmaisella joukkoliikenteellä on vaikutusta Sauen väkilukuun, mutta se ei ole katastrofaalinen. Suurempi ongelma Virolle on ihmisten muutto ulkomaille, Suomeen, Sauen kaupunginjohtaja Henn Põlluaas sanoo.

Keilan kaupunki muutti oman bussilinjansa ilmaiseksi samoihin aikoihin Tallinnan kanssa. Kaupunki aikoo myös säädellä tukia samaan malliin kuin Sauen kaupunki.

- Kuntien on täytynyt ryhtyä vastatoimiin. Keilassa asuu enemmän ihmisiä, kuin täällä on kirjoilla. Osa asuu täällä, mutta on rekisteröitynyt Tallinnaan, sanoo Keilan kaupunginjohtaja Enno Fels.

Tallinna ja lähikunnat kilpailevat veronmaksajista

Pohjimmiltaan Tallinna ja lähikunnat kilpailevat veronmaksajista. Kuntien tuloista 80 prosenttia kertyy tuloverosta, Fels muistuttaa.

Uusien verotulojen ansiosta Tallinna pystyi kustantamaan ilmaisen joukkoliikenteen.

Kaupungin mukaan tuhat uutta asukasta tarkoittaa miljoonan euron tuloja. Kymmenen tuhatta uutta asukasta kattoi maksuttoman joukkokuljetuksen hinnan, joka kaupungin liikenneviraston johtajan Andres Harjon mukaan on 12–13 miljoonan euroa.

Maksuttoman joukkoliikenteen vaikutus yksityisautoiluun on kiistanalaisempi. Andres Harjon mukaan yksityisautoilun kasvu on pysähtynyt, vaikka henkilöautojen määrä ylipäätään on lisääntynyt. Tallinnan keskikaupungilla yksityisautoilu on vähentynyt.

Kaupunkilaiset ovat puolentoista vuoden aikana nähneet ilmaisten matkojen lisäksi uudet junat, uusia matalalattiabusseja ja koko kaupungin raitiovaunulinjojen kunnostuksen. Syksyllä raiteilla testataan ensimmäisiä uusia raitiovaunuja, jotka on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuoden alussa.

Kaupunki luottaa, että EU rahoittaa jatkossakin joukkoliikenteen nykyaikaistamista. Vaihtoa odottavat muun muassa neuvostoaikaiset Tšekkoslovakiassa valmistetut johdinbussit, jotka poistetaan liikenteestä lähivuosina.

Tallinnalaiset matkustajat tyytyväisiä

- Ilmainen joukkoliikenne on hyvä juttu. Se voisi olla ilmainen koko Virossa. Muualla tilanne on aika surkea, sanoo koululainen Henri Eller, 16, johdinbussissa matkalla kotoaan ostoskeskukseen.

- Puliukot eivät ole vallanneet kulkuneuvoja, kuten pelättiin. He matkustivat ennenkin, sanoo sihteeri Marika Tammepõld rautatieasemalla.

Pankkivirkailija Kaja Priinits laskee, että säästää vuodessa merkittävän summan. Ennen kuukausilippu lapsen kanssa maksoi 25,50 euroa. Vuodessa siitä kertyi paljon hintaa. Nopeat ekspress-bussit ovat nykyisin täydempiä kuin silloin, kun niissä pääsi matkustamaan kallimmalla lipulla kuin tavallisessa bussissa.

Lasnamäen betonilähiön nuoret, Elina Jemeljanova, 17, ja Ljubov Kukuskina, 16, ovat sunnuntaiaamuna päättäneet lähteä tutustumaan Aegnan saareen Tallinnan edustalla.

- Siksi päätimme kokeilla, koska pääsemme ilmaiseksi, Elina Jemeljanova sanoo.

Tyttöjen pitää tosin odottaa, että lippunsa etukäteen ostaneet tarttolaiset pääsevät ensin laivaan. Paikkoja on rajoitetusti, 47 ihmiselle, ja ilmaiseksi matkustavat tallinnalaistytöt pääsevät kyytiin viimeisenä.

Bussi numero 58 kuljettaa tallinnalaiset ilmaiseksi Lasnamäen jättilähiöön.
Bussi numero 58 kuljettaa tallinnalaiset ilmaiseksi Lasnamäen jättilähiöön.
Tallinnalaisen on rekisteröitävä kaikki ilmaiset matkansa kortilla, joka maksaa kaksi euroa.
Tallinnalaisen on rekisteröitävä kaikki ilmaiset matkansa kortilla, joka maksaa kaksi euroa.
Henri Eller, 16, matkustaa johdinbussilla eli trollikalla ilmaiseksi, koska on tallinnalainen.
Henri Eller, 16, matkustaa johdinbussilla eli trollikalla ilmaiseksi, koska on tallinnalainen.
Tallinna on vaihtamassa vanhat neuvostoaikaiset raitiovaunut pian uusiin EU.n tuella.
Tallinna on vaihtamassa vanhat neuvostoaikaiset raitiovaunut pian uusiin EU.n tuella.
Tänä kesänä tallinnalaiset alkoivat matkustaa ilmaiseksi Vesta-laivalla Aegnan saarelle.
Tänä kesänä tallinnalaiset alkoivat matkustaa ilmaiseksi Vesta-laivalla Aegnan saarelle.