[ Asuminen ja ympäristö ]

10

kysymystä yhteiskäyttöautoista

Kunnat etsivät ratkaisua pysäköintipulmiin yhteiskäyttöautoista. Helsingissä ne oikeuttavat jo tinkimään asemakaavan autopaikkavelvoitteesta. Samaa pilotoidaan nyt muuallakin.

Meeri Ylä-Tuuhonen

Liikenneinsinööri Timo Seimelä, Tampereen kaupunki:

1 Miksi Tampere haluaa edistää yhteiskäyttöautoilua?

- Ydinkeskustan täydennysrakentamiskohteissa tontilla oleva tila ei riitä pysäköinnin toteuttamiseen, ja parkkihallien rakentaminen on kallista. Tarvitsemme rakennushankkeiden toteutumiseksi työkaluja, joilla voidaan vähentää autopaikkojen toteuttamisvelvoitetta.

2 Montako autopaikkaa yhteiskäyttöauto voi säästää?

- Jos taloyhtiöön pitäisi asemakaavan mukaan rakentaa sata autopaikkaa, voidaan kymmenen autopaikkaa korvata kahdella yhteiskäyttöautolla.

3 Yhteiskäyttöautoja pilotoidaan Tampereella kolmessa rakennuskohteessa. Mitä selvitätte?

- Meitä kiinnostaa mitoitus ja yhteiskäyttöauto-operaattoreiden halukkuus tuottaa palvelua. Keski-Euroopassa yksi yhteiskäyttöauto voi korvata jopa 20 autopaikkaa.

4 Miten kuntalaiset hyötyvät yhteiskäyttöautoista?

- Ne mahdollistavat autottoman elämäntavan keskusta-alueella. Tampereen kaupunki haluaa vaikuttaa yhteiskäyttöautojen avulla myös asumisen hintaan.

5 Milloin rakennuttajat voivat poiketa autopaikkavelvoitteesta yhteiskäyttöautoihin vedoten?

- Aikaisintaan vuoden 2018 lopulla.

6 Mikä neuvoksi, jos taloyhtiö syystä tai toisesta luopuu yhteiskäyttöautosta?

- Kohteet sijaitsevat yleisten pysäköintilaitosten läheisyydessä, ja taloyhtiö voivat hankkia puuttuvat autopaikat niistä.

Nurmijärven kunnan suunnittelupäällikkö Juha Oksanen:

7 Klaukkalaan valmistuvaan kerrostalokortteliin tulee yhteiskäyttöauto. Miksi?

- Kaikki eivät enää tarvitse omaa autoa, kun kunta satsaa bussiliikenteeseen. Helpotukset autopaikkojen rakentamisessa laskevat asuntojen hintoja. Saamme hyviä veronmaksajia kuntaan, jos asunnot täällä ovat edullisia.

8 Kuinka monta autopaikkaa yksi yhteiskäyttöauto korvaa?

- Pilottikohteessamme vähennys on viisi prosenttia. Pysäköintinormiselvityksemme on loppusuoralla. Sen mukaan lievennys voisi olla enintään 15 prosenttia.

Yksikönjohtaja Toni Tuomola Skanska Talonrakennus Oy:

9 Miksi yhteiskäyttöautot kiinnostavat rakennuttajia?

- Autopaikkavelvoite saattaa olla vanhentunut suhteessa kysyntään. Paikkoja jää joissain kohteissa myymättä. Yhteiskäyttöautot helpottavat myös täydennysrakennuskohteiden toteuttamista.

10 Laskeeko yhteiskäyttöautojen yleistyminen asuntojen hintoja?

- Kyllä. Autopaikkojen rakentaminen maksaa enemmän kuin niiden myyntihinta on, ja erotus valuu asuntojen hintoihin.

[ Faktat ]

Yhteiskäyttöauto

Yhteiskäyttöauto on ratkaisu lyhytaikaiseen ja tilapäiseen auton tarpeeseen.

Palveluun rekisteröitynyt asiakas saa auton käyttöönsä tietystä paikasta kaikkina vuorokaudenaikoina.

Auton voi varata internetissä, sovelluksella tai puhelimitse.

Ovet avataan ja suljetaan kännykällä tai sirukortilla, ja avaimet ovat valmiiksi autossa.

Auton käytöstä maksetaan kiinteä kuukausimaksu ja kustakin varauksesta käytetyn ajan ja ajettujen kilometrien mukaan.

Lähde: Motiva

Klikkaa kuvaa niin näet tarkemmat tiedot ja suuremmat kuvat

Mikko Kouki:

Paikalliset aiheet

kiinnostavat

Turun Kaupunginteatterin johtaja Mikko Kouki, miten uusittu teatteritalo lunastaa yleisön odotukset?

- Mielenkiintoisella, monipuolisella, modernilla ja hyvällä ohjelmistolla. Sisältö on tietenkin teatterin ydin. Tulossa on hyvin mielenkiintoisia juttuja. Meillä on myös ravintolaa ja uutta kahvilaa. Teemme teatterista talon, jossa tapahtuu.

Millainen haaste on pääkatsomon saaminen täyteen yleisöä?

- Meillä on 650-paikkainen sali. Tokihan se tarkoittaa, että sinne tehdään sellaisia juttuja, joille löytyy yleisöä. Se saadaan täyteen sellaisella ohjelmistolla, joka kiinnostaa laajasti suurta yleisöä. Täytyy olla herkkävaistoinen, että löytää sellaisia juttuja, jotka innostavat. On tehtykin aika paljon uusia kotimaisia musikaaleja, ettei vaan kierrätetä jotakin vanhaa, joka on kaikissa muissakin teattereissa, vaan yritetään olla innovatiivisia.

Mistä tunnistat kassamagneetin?

- Kyllä joku intuitio on yleensä siitä, mikä voisi kiinnostaa. Isot tarinat ovat kiinnostavia ja mikä on nähtävissä, paikalliset aiheet. Meillä on ollut Kakola, Seili ja nyt on Viimeinen laiva, joka kertoo laivanrakennuskaupungista, vaikka se sijoittuukin Englantiin. Kosketuspinta alueen ihmisiin on tärkeää.

Mistä niitä löytyy?

- Kaikkialta. Uusista näytelmistä, kirjoista, tarinoista, muilta ihmisiltä ja talon sisältä sekä omasta mielikuvituksesta. Ei ole olemassa mitään yhtä reittiä. Niitä etsitään koko ajan.

Miten luonnehtisit oululaista ja turkulaista teatteriyleisöä?

- Vaikea sanoa. Perinteisesti on väitetty, että Turussa olisi aika hillitty ja hiljainenkin yleisö, mutta mulla ei itselläni ole sellaista kokemusta. Kun Turussa tekee komedioita, jos ne onnistuvat, niin kyllä ihmiset nauravat paljonkin. Mutta voihan olla, että pohjoispohjanmaalainen luonteenlaatu on ehkä vielä vähän jäyhempi ja hillitympi. Turussa on oikein hyvä yleisö.

[ Faktat ]

Yhteiskäyttöauto

Yhteiskäyttöauto on ratkaisu lyhytaikaiseen ja tilapäiseen auton tarpeeseen.

Palveluun rekisteröitynyt asiakas saa auton käyttöönsä tietystä paikasta kaikkina vuorokaudenaikoina.

Auton voi varata internetissä, sovelluksella tai puhelimitse.

Ovet avataan ja suljetaan kännykällä tai sirukortilla, ja avaimet ovat valmiiksi autossa.

Auton käytöstä maksetaan kiinteä kuukausimaksu ja kustakin varauksesta käytetyn ajan ja ajettujen kilometrien mukaan.

Lähde: Motiva

Teatterinjohtaja Mikko Kouki ohjasi Stingin musikaalin Viimeinen laiva.
Teatterinjohtaja Mikko Kouki ohjasi Stingin musikaalin Viimeinen laiva.

Mikko Kouki:

Paikalliset aiheet

kiinnostavat

Turun Kaupunginteatterin johtaja Mikko Kouki, miten uusittu teatteritalo lunastaa yleisön odotukset?

- Mielenkiintoisella, monipuolisella, modernilla ja hyvällä ohjelmistolla. Sisältö on tietenkin teatterin ydin. Tulossa on hyvin mielenkiintoisia juttuja. Meillä on myös ravintolaa ja uutta kahvilaa. Teemme teatterista talon, jossa tapahtuu.

Millainen haaste on pääkatsomon saaminen täyteen yleisöä?

- Meillä on 650-paikkainen sali. Tokihan se tarkoittaa, että sinne tehdään sellaisia juttuja, joille löytyy yleisöä. Se saadaan täyteen sellaisella ohjelmistolla, joka kiinnostaa laajasti suurta yleisöä. Täytyy olla herkkävaistoinen, että löytää sellaisia juttuja, jotka innostavat. On tehtykin aika paljon uusia kotimaisia musikaaleja, ettei vaan kierrätetä jotakin vanhaa, joka on kaikissa muissakin teattereissa, vaan yritetään olla innovatiivisia.

Mistä tunnistat kassamagneetin?

- Kyllä joku intuitio on yleensä siitä, mikä voisi kiinnostaa. Isot tarinat ovat kiinnostavia ja mikä on nähtävissä, paikalliset aiheet. Meillä on ollut Kakola, Seili ja nyt on Viimeinen laiva, joka kertoo laivanrakennuskaupungista, vaikka se sijoittuukin Englantiin. Kosketuspinta alueen ihmisiin on tärkeää.

Mistä niitä löytyy?

- Kaikkialta. Uusista näytelmistä, kirjoista, tarinoista, muilta ihmisiltä ja talon sisältä sekä omasta mielikuvituksesta. Ei ole olemassa mitään yhtä reittiä. Niitä etsitään koko ajan.

Miten luonnehtisit oululaista ja turkulaista teatteriyleisöä?

- Vaikea sanoa. Perinteisesti on väitetty, että Turussa olisi aika hillitty ja hiljainenkin yleisö, mutta mulla ei itselläni ole sellaista kokemusta. Kun Turussa tekee komedioita, jos ne onnistuvat, niin kyllä ihmiset nauravat paljonkin. Mutta voihan olla, että pohjoispohjanmaalainen luonteenlaatu on ehkä vielä vähän jäyhempi ja hillitympi. Turussa on oikein hyvä yleisö.