[ Yrittäjyys ja digi ]

Mäntän Airparkin tontit sijaitsevat havainnekuvassa kiitoradan vasemmalla puolella järven rannassa.
Mäntän Airparkin tontit sijaitsevat havainnekuvassa kiitoradan vasemmalla puolella järven rannassa.

Airparkista

pikkukaupungin vetonaula

Mänttä-Vilppula havittelee eurooppalaisia lentoharrastajia mökkiläisiksi.

Tapio Mainio

Miltä tuntuisi laskeutua pienkoneella lentokentälle ja rullata kiitotietä vapaa-ajanasunnolle, joka sijaitsee järven rannassa ja kilometrin päässä Mäntän keskustaajamasta, josta löytyvät lähes kaikki kaupan palvelut?

Tällaisesta haaveileville lentoharrastajille on jo suunnitelmat valmiina Mänttä-Vilppulassa.

- Airpark-hanke on herättänyt tavatonta kiinnostusta eri puolilla Eurooppaa, vaikka asemakaava ei ole vielä valmis. Meillä on jo tonteille epävirallinen varauslista. Kyselyjä on tullut yhdestätoista Euroopan maasta. Kaava tuotaneen Mänttä-Vilppulan kaupunginvaltuuston päätettäväksi ensi vuoden alussa, kertoo MW-Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Otto Huttunen.

MW-Kehitys on kaupungin kehitysyhtiö. Se kaavailee lentomatkailusta ja -asumisesta runsaan 10 000 asukkaan kaupungin uutta vetonaulaa.

- Euroopassa on kymmeniä tuhansia lentoharrastajia. Lähin vastaava kohde löytyy Ruotsista. Etäisyys ei ole esteenä, kun loma-asukkaat liikkuvat lentokoneella. Mäntästä on helppo lentää edelleen Lappiin ja muihin Pohjoismaihin, MW-Kehityksen markkinointijohtaja Antti Korkka sanoo.

Mökille ”hangaari”

Sassi-Kannusniemen uudisalueelle on kaavailtu 18 airpark-tonttia, joista kahdeksan rajoittuisi järven rantaa. Lisäksi myös muille mökeille tai asunnoille pääsisi veneellä alueelle kaivettavaa kanaalia pitkin.

Lähtöhinnaltaan arviolta 50 000 euron arvoisen tontin rakennusoikeus on 300 neliöä.

- Uudisrakennuksen yhteyteen tulisi tavallista leveämpi talli eli hangaari (lentokonehalli), sillä pienkoneen siipien kärkiväli on 11–12 metriä. Hangaari toimisi samalla autotallina. Monen pienkoneen siipi on noin parin metrin korkeudessa, joten auton voi pysäköidä siiven alle, Huttunen kertoo.

Kaava-alueella on jo entinen Serlachiuksen maapohjainen tehdaskenttä, jota on viimeksi käytetty muun muassa metsälannoituslentoihin. Kenttä on tarkoitus päällystää ja pidentää 850 metriin. Raivaustyöt on jo kentän ympäristössä aloitettu.

Lentopaikan kiitotien leveys on 23 metriä. Kiitotiehankkeen kustannusarvio on runsaat miljoona euroa.

Uudistettavan lentopaikan toivotaan houkuttelevan lentoturisteja myös Serlachiuksen taidemuseoon, jossa on kirjattu parhaina vuosina noin 120 000 kävijää.

Mänttä-Vilppula tunnetaan taidekaupunkina sekä yhtenä suomalaisen paperi- ja metsäteollisuuden historiallisena pitäjänä. Mänttä ja Vilppula yhdistyivät vuonna 2009. Kaupungin hallinnollinen keskus sijaitsee Mäntässä. Lähistöllä on myös Hallin vilkas lentoteollinen klusteri.