Kirkkonummen kunnanjohtaja Tarmo Aarnio ei usko, että ajoneuvoliikenteen hinnoittelusta kertyvä raha palautuisi kuntiin tasapuolisesti.
Kirkkonummen kunnanjohtaja Tarmo Aarnio ei usko, että ajoneuvoliikenteen hinnoittelusta kertyvä raha palautuisi kuntiin tasapuolisesti.

Verotetaanko auton käytöstä vai omistamisesta?

Liikenne- ja viestintäministeriölle (LVM) liikenteen verojärjestelmää selvittänyt Jorma Ollilan vetämä työryhmä esitti loppuraportissaan joulukuussa 2013, että yksityisautoilua voisi verottaa valtakunnallisesti käytön mukaan.

Raportin mukaan verojärjestelmän vaikutuksesta henkilöautoliikenne vähenisi 30 miljoonalla matkalla ja joukkoliikenteen käyttö vastaavasti lisääntyisi.

- Ollilan ryhmän selvitys tyrmättiin julkisuudessa täysin, mutta se oli erilainen tähän (HLJ) esitykseen sikäli että siinä oli ajatuksena verottaa auton käytöstä omistamisen sijaan, sanoo Kirkkonummen kunnanjohtaja Tarmo Aarnio.

- Puitteiltaan se oli tähän verrattuna oikeudenmukaisempi tapa, jos näitä maksuja ylipäätään on tarpeen kerätä.

Ollilan ryhmän esitykseen ottaa kantaa seuraava hallitus – jos ottaa.

HLJ:n esityksen kaltaiset alueelliset maksut ovat LVM:n kannan mukaan alueellinen kysymys. Myös ministeriöltä on pyydetty lausunto HLJ 2015:stä.

- Valtio tuskin käy poikkiteloin jos alue sellaisen haluaa, mutta ei valtio myöskään ala mitään aluetta pakottamaan tämmöisten maksujen käyttöön, sanoo liikenneneuvos Tuomo Suvanto LVM:stä.

LVM:n työryhmä selvitti ruuhkamaksuja Helsingin seudulle vuonna 2011.

Selvityksen mukaan ruuhkamaksu sopii Helsingin seudun liikennejärjestelmän tavoitteiden toteuttamiseen, koska se muun muassa vähentää ruuhkia ja lisää joukkoliikenteen kilpailukykyä ja osuutta matkoista.

Rahoituksen kerääminen liikennejärjestelmän kehittämiseen oli yksi ruuhkamaksulle määritetyistä tavoitteista liikenteen sujuvuuden parantamisen ja ympäristöhaittojen vähentämisen ohella.

Nurmijärven kunnanjohtaja Kimmo Behm oli mukana työryhmässä ja jätti sen esitykseen eriävän mielipiteen, jonka mukaan kehyskunnissa ei ole mahdollista järjestää henkilöautoliikenteelle kilpailukykyistä joukkoliikennettä kohtuullisin kustannuksin.

Behm on edelleen vastustavalla kannalla. Hän pelkää, että ajoneuvoliikenteen maksulla on negatiivisia vaikutuksia kehyskuntiin. Kehyskuntien yritysten kilpailukyky heikkenee ja alueen asukkaille maksusta on tulossa eräänlainen lisävero.

- Useimmissa kehyskunnissa joukkoliikenne ei ole henkilöauton käytölle todellinen vaihtoehto. Tienpidon käyttömaksu olisi epäoikeudenmukainen, Behm näkee.

Häntä ei vakuuta edes HSL:n ajatus maksun palautumisesta kuntien liikenteen hyväksi.

- Millä tavalla se palautuu ja kenelle? Tätäkään ei ole vielä HLJ-työssä selvitetty, Behm sanoo.

Ajoneuvoliikenteen hinnoittelu heikentää kehyskuntien yritysten kilpailukykyä , pelkää Nurmijärven kunnanjohtaja Kimmo Behm.

Tiemaksu jakaa autoilijat



- Saa laittaa maksun. Tien kuluminen on rajua.

Jorma Komulainen, Helsinki

- Ei mitään järkeä. Maksamme jo aika paljon, pitääkö autoilijoiden pitää yhteiskuntaa pystyssä?

Sami Lehtonen, Vantaa


- Vastustan. Joukkoliikenne ei sovi kaikille, esimerkiksi jos pitää liikkua rollaattorin kanssa kuten meillä.

Martti Hautamäki, Helsinki


- En usko tuohon, että raha korvamerkitään ja se palautuu kuntiin. Se ei tule palautumaan.

Tapio Koistinen, Helsinki


- Autoilijat maksavat jo nyt sievoisia summia, mutta jos tuo toimii kuten esitetään, en vastusta. Kuulostaa järkevältä.

Marko Qvarnström, Helsinki

Tiemaksu jakaa autoilijat



- Saa laittaa maksun. Tien kuluminen on rajua.

Jorma Komulainen, Helsinki

- Ei mitään järkeä. Maksamme jo aika paljon, pitääkö autoilijoiden pitää yhteiskuntaa pystyssä?

Sami Lehtonen, Vantaa


- Vastustan. Joukkoliikenne ei sovi kaikille, esimerkiksi jos pitää liikkua rollaattorin kanssa kuten meillä.

Martti Hautamäki, Helsinki


- En usko tuohon, että raha korvamerkitään ja se palautuu kuntiin. Se ei tule palautumaan.

Tapio Koistinen, Helsinki


- Autoilijat maksavat jo nyt sievoisia summia, mutta jos tuo toimii kuten esitetään, en vastusta. Kuulostaa järkevältä.

Marko Qvarnström, Helsinki