Olisiko mahdollista, että valtiovarainministeriössä (VM), sosiaali- ja terveysministeriössä (STM) ja Kuntaliitossa pohdittaisiin, miten kuntien tasapäistettyä veroprosentin pudottamista 12 prosenttiyksiköllä arvioitaisiin?

On selvää, että jokaisessa kunnassa sote-menot eivät ole samanlaisia. Osalla ne ovat korkeammat ja osalla matalammat. Tasapäistetty 12 prosenttiyksikön leikkaus tekee kunnille erilaisia taloudellisia vaikutuksia kun näin ei tarvitsisi eikä saa olla.

Itse lähestyisin asiaa sote-kulujen ja sitä kautta veroprosenttien laskua siten, että jokaisen kunnan osalta tehdään laskelma joka perustuu toteutuneeseen tietoon sote-kuluista ja ottaisin tarkasteluajaksi vuosien 2012-2015 toteutuneet tilinpäätökset. Ne antavat empiiristä ja oikeaa kuvaa minkä verran kulloinenkin kunta on joutunut kuluttamaan verotuloja sote-palveluiden tuottamiseen. On päivän selvää että nyt suunniteltu tasapäistetty veron lasku ei ole oikeudenmukainen kuntia  ja etenkin kunta-valtiosuhteen rahoitusperiaatetta kohtaan.

VM:n tulee laskea kulloisellekin kunnalle sen todelliset ja sille aiheutuneet sote-kustannukset. Näin tulee tehdä, sillä kunnathan eivät mielellään ole nostaneet tarkastelujaksolla eikä muutoinkaan kunnallisveroprosenttejaan huvin vuoksi, joten v. 2012-2015 sote-kustannusten keskiarvo on relevantti ja jollaisena se tulee myös ymmärtää. Ko. vuosina ei ole edes ollut tietoa soten valtiorahoituksesta, joten kunnat eivät ole tahallaankaan nostaneet sote-kulujaan, päinvastoin ovat pyrkineet pitämään niitä kurissa, sen minkä ovat ylipäätään voineet, etenkin erikoissairaanhoidon osalta.

Jos VM ja hallitus päätyvät tasapäistettyyn 12 prosenttiyksikön leikkaukseen on sillä tuhoisia vaikutuksia Suomen kuntakenttään. Mikäli näin tehdään, monimutkaistaa se entisestään kysymystä siitä, miten valtionosuuksia lähdetään suuntaamaan. Eikö ikuisesti hankalaa VOS-uudistusta kannattaisi helpottaa jo tätäkin kautta? Mikäli VM päätyy tasapäistettyyn verojen leikkaukseen, tekee se VOS-uudistuksesta niin monimutkaisen, ettei siitä selviä mikään ministeriö johon ei ole kyennyt 30-vuoteen mikään muukaan. Asiasta ei pidä tehdä liian monimutkaista ja kuntia eriarvoistavaa. Viittaan edelleen rahoitusperiaatteeseen (EU:n paikallisen itsehallinnon peruskirjan yksi tärkeä osa) jota ei kannata rikkoa.

VM ehtii vielä tehdä korjausliikkeen kuntien tasapäistetyn leikkauksen osalta kun se valmistelee lausuntojen pohjalta hallitukselle esitystä siten, että jokaisen kunnan osalta sote-palveluiden toteutunut kustannus 2012-2015 – vuosien keskiarvo – on uudistuksen lähtökohta. Valtio voi tämän tarkastelun jälkeen tehdä ihan mitä sen jälkeen haluaa allokoidessaan varoja maakuntiin, mutta lähtökohdan pitää olla kunnille oikeudenmukainen ja tasapuolinen.

Olli-Pekka Salminen, HM / kunnallisoikeus

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä