Jyväskylän lentoasemalla on pitkä historia sotilaslentokenttänä ja nykyäänkin läheisellä Tikkakoskella sijaitsevan Ilmasotakoulun koulutuslennot muodostavat merkittävän osan lentoaseman liikenteestä. Kuva: Finavia Oyj

Keskustelu maakuntien lentoasemien lakkauttamisesta on herättänyt ison joukon vaikuttajia yhteiseen kannanottoon, jonka mukaan nykyinen lentoasemaverkoston säilyttäminen palvelee koko Suomea.

Keski-Pohjanmaan maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen on yksi kannanoton allekirjoittajista. Hän kertoo Kuntalehdelle, että esimerkiksi Keski-Pohjanmaan vientiperusteisen ja kasvavan elinvoiman kannalta Kokkola-Pietarsaaren lentoasema on aivan keskeinen.

Jotta kansainväliset markkinat ovat edelleen eri puolilla Suomea riittävän hyvin tavoitettavissa, siihen tarvitaan kohtuullisen matkan päässä olevia lentoyhteyksiä, Kaiponen lisää.

Kaiponen ymmärtää kyllä, että valtion näkökulmasta on tehtävä leikkauksia ja eri mahdollisuuksista on hyvä keskustella. Silti toiveissa on, että lentoasemien merkitys esimerkiksi Suomen taloudelle nousisi paremmin esiin julkisuudessa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Investointiasiat ovat menossa vahvasti eteenpäin, Kaiponen puhuu Keski-Pohjanmaan ja muidenkin maakuntien näkökulmasta.

Työvoimaa tarvitaan

Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman lisäksi Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemi-Tornion lentoasemien vaikutusalueilla on tekeillä ja suunnitteilla mittavat investoinnit puhtaaseen energiaan ja teollisuuteen. Myös matkailu on merkittävä ja vahvassa kasvussa oleva elinkeino.

Lentoliikenne mahdollistaa työvoiman liikkuvuuden ja varmistaa osaavan kotimaisen ja kansainvälisen työvoiman saatavuuden alueen elinkeinojen ja investointien toteuttamiseen.

– Voimassa olevassa valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa vuosille 2021–2033 tavoitteeksi on asetettu koko Suomen saavutettavuus kolmessa tunnissa Helsingistä. Tämä ulottuvuus on turvattava jatkossakin, kun pohditaan lentokenttästrategiaa.

Monipuolisen lentoasemaverkoston merkitys huoltovarmuudelle ja sotilaalliselle liikkuvuudelle on kasvanut merkittävästi muuttuneen geopoliittisen tilanteen seurauksena.

– Turvallisuuden tarve on lisääntynyt ja riittävän kattava lentokenttäverkosto on välttämätön Suomelle.

Luettavaa viestintäministerille

Nykyisiä lentokenttiä ja niiden toimintaa puolustavan kannanoton ovat kirjoittaneet Kaiposen lisäksi Pohjois-Karjalan, Kainuun, Keski-Suomen, Pohjanmaan ja Lapin liittojen maakuntajohtajat sekä kyseisten keskuskaupunkien johtajat, alueiden kauppakamareiden sekä yrittäjäjärjestöjen toimitusjohtajat.

Kannanotto on osoitettu Liikenne 12-suunnitelman parlamentaariselle työryhmälle, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelle (ps.) sekä liikenne- ja viestintäministeriölle.

Keski-Pohjanmaan liiton maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen toimii myös Manner-Suomen maakuntajohtajien puheenjohtajana.

Kaiponen kommentoi yhteistä kannanottoa myös Lapin liiton tiedotteessa torstaina. Kyseisen tiedotteen mukaan Suomessa käydään jälleen keskustelua maakuntien lentoasemien lakkauttamisesta, kun Liikenne 12-suunnitelman päivitys on meneillään. Samalla laaditaan valtakunnallinen lentoliikennestrategia.

Tärkeistä suunnitelmaan liittyvistä kirjauksista ollaan luopumassa, tiedotteessa ennakoitiin.

– Vain pysyvillä ratkaisuilla voidaan säilyttää alueiden toimijoiden usko valtiovallan haluun turvata ja vahvistaa elinkeinomahdollisuuksia Suomen keskeisillä vientialueilla. Lisäksi ratkaisuilla on suuri merkitys alueen vetovoimaisuuden ylläpitämisessä, Kaiponen painotti tiedotteen mukaan.

Koko Suomen saavutettavuus kolmessa tunnissa Helsingistä on tavoite, joka löytyy myös nykyisestä hallitusohjelmasta.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*