Apulaisoikeusasiamies: Turvakielto ei ole peruste kieltää asiakkaalta palveluseteliä
Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinin mukaan Helsingin kaupunki ei ole toiminut lainmukaisesti, kun se ei ole antanut hammashoidon palveluseteleitä henkilöille, joilla on turvakielto. Kaupunki oli vedonnut siihen, että näin pystyttiin varmistamaan turvakiellon alaisten tietojen pysyminen turvassa. Kaupungin mukaan tietojärjestelmän puutteet olivat linjauksen takana.
Asiasta kannelleen henkilön mukaan jonotusaika kaupungin omaan hammashoitoon kiireettömissä tapauksissa muodostui pidemmäksi, kuin silloin, kun asiakas on saanut palvelusetelin yksityiselle henkilölle. Apulaisoikeusasiamies totesi ratkaisussaan, että turvakiellon alaisten tietojen käsittelyyn on suhtauduttava vakavasti, mutta kaupungin nykyinen käytäntö asettaa kuntalaiset eriarvoiseen asemaan.
-Toisaalta on hyvin tärkeää, että turvakiellon alaisia tietoja käsitellään huolellisesti ja varmistetaan ettei niitä luovuteta oikeudettomasti. Tämä on myös turvakiellon omaavan asiakkaan edun mukaista. En kuitenkaan pidä hyväksyttävänä tilannetta, jossa tietojärjestelmän puutteet estävät asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun. Kehotan Helsingin kaupunkia etsimään mahdollisimman pikaisesti ratkaisua tietojärjestelmäongelmaan ja saattamaan palvelusetelien myöntämistä koskevat käytäntönsä lainmukaiseksi, Maija Sakslin toteaa ratkaisussaan.
Kantelija oli lähettänyt kaupungille myös tietopyynnön, jossa hän oli pyytänyt nähtäväkseen Helsingin kaupungin ohjeistusta, jonka perusteella hänelle ei ollut palveluseteliä myönnetty. Kaupunki ei kyseiseen tietopyyntöön ollut vastannut julkisuuslain edellyttämällä tavalla, eikä asiakas ollut saanut haluamaansa tietoa.
-Kehotan Helsingin kaupunkia varmistamaan, että tietopyyntöjen käsittelystä on annettu henkilöstölle ohjeet ja että henkilöstö osaa toimia ohjeiden mukaisesti, ratkaisussa todetaan.
Helsingin kaupungin on helmikuun loppuun mennessä ilmoitettava, mihin toimenpiteisiin se on apulaisoikeusasiamiehen ratkaisun takia ryhtynyt.