Asiantuntijakatsaus patistaa kuntia: Nyt jos koskaan on markkinoinnin aika
Sarjakuva: Petteri Tikkanen
Myky Rokka alkaa seikkailla Iisalmessa kaupungin markkinoinnissa.
Nyt jos koskaan kuntamarkkinoinnilla on suuret mahdollisuudet. Tähän on päätynyt paitsi Kuntaliitto, myös monet kunnat.
– Kuntamarkkinoinnilla on nyt momentum, huomauttaa Kuntaliitto tuoreessa katsauksessaan Miten pandemia muuttaa taloutta.
Katsauksessa todetaan, että yleistyvä etätyö lisää seutukaupunkien ja pienempien kuntien edullisten asumismahdollisuuksien ja sujuvan arjen houkuttelevuutta.
– Muuttoautojen keulat kääntyvät suurkaupungeista harvemmin asutuille alueille, katsaus summaa.
Sen mukaan monipaikkainen elämä ja hyvinvointia, perhettä ja arkista turvallisuutta korostava arvomaailma kääntyy pienten kuntien eduksi ja tuo positiivisia uutisia väestönkehitykseen liittyen. Samalla se muistuttaa, että myös vapaa-ajan asukkaat ovat osa kuntaa.
Uutta imagoa sarjakuvasta
Myös muun muassa Iisalmi ja Kokkola ovat hakeneet uusia tuulia markkinointiinsa ja julkistaneet niitä kuluneella viikolla. Iisalmessa on avuksi otettu muun muassa sarjakuvat, sillä sarjakuvataiteilija Petteri Tikkasen piirroshahmo Myky Rokka seikkailee kaupungin julkaisemassa tiedotuslehdessä sekä sosiaalisessa mediassa.
Myky Rokan nimen taustalla on seudun perinneruoka, joka reseptiin kuuluvine sisäelimineen jakaa ihmisten mielipiteitä – ja jonka toivotaan myös sarjakuvahahmona herättävän keskustelua.
Kaupunki pyytää Myky Rokan tuleviin seikkailuihin ideoita asukkailta ja kysyy niitä Näppi by Iisalmi -mobiilisovelluksen kautta. Ensimmäiseksi kysytään, millainen hattu hahmolla tulisi olla. Olisiko se Ponssen lippis, jota pidetään Iisalmessa yleisyytensä takia kansallisasusteena, vai esimerkiksi lierihattu?
Kaupunki kokoaa sovellukseensa muutoinkin ajankohtaisia asioita sekä kyselyjä palvelujen kehittämisestä.
Kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski kertoo, että perinneruoan syntysijoista on Ylä-Savossa ollut kissanhännänvetoa kuntien kesken.
– Kukaan ei taida kyetä osoittamaan tarkkaan, missä perinneruoka alun alkaen syntyi. Toivon, että Myky Rokka nyt yhdistäisi meitä yläsavolaisia. Ainakin ensimmäisten reaktioiden perusteella sarjakuva on otettu hyvin vastaan. Palautteissa on paljon sydämiä.
Jatkossa Myky Rokka saattaa muuntautua maskotiksi, jota voisi tavata tapahtumissa. Ja ehkäpä kaupungissa järjestetään myös mykyrokansyönnin MM-kisat.
Koski kertoo, että Iisalmen tavoitteena on olla Suomen houkuttelevin seutukaupunki vuoteen 2030 mennessä.
– Meillä on kaupungissa hienoja teollisuuskeskittymiä ja vientiyrityksiä. On kansantaloudellisestikin tärkeää, että meillä on tulevaisuudessakin osaajia.
Uusi brändi historiasta
Kokkolassa puolestaan julkaistiin juuri kaupungin uusi brändi, jonka kerrotaan ponnistavan historiasta, merestä ja kansainvälisyydestä. Brändiä synnyttämässä oli mukana laajan sidosryhmän lisäksi kaupunkilaisia.
Kaupungin verkkosivujen videoilla näytetään nyt kaunista luontoa, vanhaa kaupunkia ja iloisia ihmisiä.
Ihmisistä muistutetaan kertomalla myös, että tärkein Kokkolan brändiin vaikuttava tekijä ovat kokkolalaiset itse sekä kokkolalaisten välittämä mielikuva kokkolalaisuudesta.
Paljon tapahtumia
Kuntamarkkinoinnissa tapahtumat ovat keskeisiä. Jyväskylä on mainostanut olevansa valon kaupunki ja järjestänyt valon kaupunki -tapahtumia, joka tosin tältä vuodelta on peruttu koronatilanteen takia. Kaupunki kuitenkin ilmoittaa palaavansa ensi syksynä jälleen entistä kirkkaampana.
– Täysin pimeäksi tämä kausi ei kuitenkaan jää, sillä loppuvuodelle on luvassa paljon iloa ja elämyksiä valosta eri puolilla Jyväskylää, turvallisesti ja omaan tahtiin, kaupunki kertoo uutiskirjeessään.
Valoista ja tapahtumista puhutaan myös Hyvinkäällä. Kaupungissa alkoi juuri Hyvinkään Halo -valotapahtuma, ja Hyvinkää markkinoi itseään muutoinkin tapahtumien kaupunkina.
Kaupunki toivoo, että entistä suurempi joukko kävijöitä löytäisi tulevana talvena kaupungin talviliikuntamahdollisuudet, joita muiden vapaa-ajan vieton mahdollisuuksien lisäksi esitellään uudistetussa tapahtumakalenterissa.
Siis ihan aikuisten oikeastiko uskotte, että ihmiset muuttavat markkinoinnin perässä? Enpä jaksa uskoa. Ja jos kaikki kunnat nyt markkinoisivat ihan julmetusti, niin mistä ne kaikki muuttajat löytyisivät? 5,5 miljoonaa asukasta ja vähäinen väestönkasvu ei valitettavasti luo maahamme merkittävää muuttopotentiaalia.