Jokaisella kuntalaisella ja jokaisella kunnassa toimivalla yrityksellä sekä aivot että sydän, ja ne pitäisi olla mukana viestinnässä, sanoo toimittaja, viestintäalan yrittäjä Harri Saukkomaa.

– Tunteet ovat tärkeitä, visuaalisuus on tärkeää, mielikuvat ovat tärkeitä. Ei pelkät faktat, vaan asiat jotka puhuttelevat ihmisiä, Kunnallisjohdon seminaarissa puhunut Saukkomaa listaa viestinnässä tärkeitä asioita.

Sosiaalinen media on yhä suurempi osa viestintää myös kunnissa. Someen liittyy myös haasteita, mutta uhkia ei kannata liioitella, Saukkomaa muistuttaa.

– Pitäisi olla aika rohkea. Puhua ihmisten kieltä, olla rehellinen, nopea, avoin. Kyllä parhaat kuntapäättäjät pystyvät myös somella johtamaan aioita. Se on myös johtamisen väline.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Luottamuksen herättämistä viestinnän avulla olennaista on avoimuus ja viestin miettiminen etukäteen, Saukkomaa sanoo.

– On eri asia, miten täytetään pykälät ja miten otetaan asenne että avoimuutta viedään eteenpäin. Pitää uskaltaa mennä mukaan, olla mukana myös vaikeissa ja kriittisissä asioissa ja puhua niistä avoimesti – ja ymmärrettävästi.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*