.ExternalClass p.MsoNormal, .ExternalClass li.MsoNormal, .ExternalClass div.MsoNormal
{margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;font-size:12.0pt;font-family:”Times New Roman”;}
@page Section1
{size:595.0pt 842.0pt;margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
.ExternalClass div.Section1
{page:Section1;}

Jo yhdeksättä kertaa järjestetyn Kuntamarkkinoinnin
SM-kilpailun voitot matkasivat Helsinkiin, Espooseen ja Akaalle. Kilpailuun
ilmoitettiin yhteensä 59 työtä. Palkinnot jaettiin Piiri 2014 -suurtapahtumassa
M/S Wasa Expressillä välillä Uumaja-Vaasa 22.5.2014

 

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Kilpailussa oli jaossa kuntamarkkinoinnin mestaruuden
lisäksi yhteistyökumppaneiden mahdollistamia kampanjapalkintoja, jotka jaettiin
mitalijoille yltäneille. Kampanjat toteutetaan kilpailun yhteistyöyritysten
kanssa ja ne koostuvat medianäkyvyydestä ja kampanjapalveluista.

 


Helsingin markkinointi Oy:n tuottaja Päivi Muntter ja  tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen.

Matkabloggaajaohjelmalla
kuntamarkkinoinnin mestariksi

 

Kilpailun kultasijan ja siten kuntamarkkinoinnin mestaruuden
vei Helsingin matkailun, Matkamessujen ja Visit Finlandin yhteinen
bloggaajaohjelma Nordic Bloggers’ Experience. Kilpailutyön ilmoitti mukaan
Helsingin Markkinointi Oy.

 

NBE vei kansainväliset matkabloggaajat tammikuussa 2014
Suomen jännittävimpiin kolkkiin. Kyseessä oli suurin koskaan Suomessa
järjestetty matkabloggaajatapahtuma. Tuomaristo piti bloggaajaohjelmaa tämän
päivän tyylillä ja metodeilla tehtynä järeänä ja positiivisena
julkisuustempauksena, joka poikkeaa selvästi kuntamarkkinoinnin valtavirrasta
uudenlaisen mediatuotannon käytöllä.

 

Hopealle yltänyttä Espoon kaupungin liikuntapalveluiden
Espoo liikkuu -konseptia tuomarit pitivät erinomaisena esimerkkinä kunnan
peruspalvelujen kampanjamaisesta markkinoinnista. Espoon kaupungin
liikuntapalveluille suunniteltiin uuden liikuntastrategian jalkauttava
konsepti, jonka tavoitteena oli tuoda liikunta näkyvästi kaupunkikuvaan ja
aktivoida kaupunkilaisia liikkumaan.

 

Pronssille yltäneen Makea Akaa -hankkeen tarkoituksena oli
luoda vuoden aikana kehittymisedellytyksiä ja jatkoa Akaan kaupungissa
käynnissä olevalle kaupunkimehiläistarhaukselle koulutuksen sekä erilaisten
tapahtumien kuten Hunajaviikkojen avulla. Tuomaristo näki hankkeen hyvänä
pienen mittakaavan brändistrategiana, jossa on hyödynnetty jotain alueelle
omintakeista asiaa sympaattisella tavalla.

 


Kulttuurikoordinaattori Sofi Welling, mehiläistarhaaja Risto
Niilimäki, yhdistysaktiivi Timo Rajala
ja viestintä- ja markkinointisihteeri Sini Kantola
iloitsivat Akaan kaupungin saamasta tunnustuksesta.

Kuntalaisten osallistamiseen
on panostettu

 

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää
markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin
hyviä käytäntöjä ja tuloksellista markkinointia.

 

– Osallistaminen oli tämän vuoden kilpailutöitä yhdistävä
tekijä. Mukaan markkinoinnin ja viestinnän sisällöntuotantoon ja
puolestapuhujiksi houkutellaan asukkaita, opiskelijoita, matkailijoita, alueen
yrityksiä tai muita sidosryhmiä. Sosiaalisen median mukanaan tuoma
osallistamisen ilmiö on tullut jäädäkseen myös kuntamarkkinointiin, Kuntaliiton
markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen kertoo.

 

– Nordic Bloggers’ Experience -voittajatyössä oli erinomaista
nopeasti saavutettavan massan lisäksi myös ennen kaikkea kustannustehokkuus:
ostetulla mainonnalla tai PR-työllä olisi lähes mahdotonta päästä samaan
vaikuttavuuteen. Lisäksi Helsingin vetovoimaisuuden imussa hyötyy koko Suomi,
Olari-Sintonen toteaa.

 

Yhteistyötä
kilpailukyvyn hyväksi
 

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja
seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto,
Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden
yhdistys SUOMA ry. 

Kilpailu on osa Piiri-toimintaa, joka on avoin ja maksuton
yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden
markkinointiosaamisen vahvistamiseksi. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat
Sanoma Media, MTV3, Otavamedia, KL-Kustannus Oy / Kuntalehti sekä Finlands
kommuntidning.

 

Tuomaristoon kuuluivat toiminnanjohtaja Yrjö Westling, SEKES
ry, toiminnanjohtaja Hannu Komu, SUOMA ry, yhteisömarkkinoinnin suunnittelija
Ari Lohenoja, Puolustusvoimat, talousmaantieteilijä Sari Klinga, Finnish Place
Branding Oy ja toimitusjohtaja Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto ry.

 

Tuomariston puheenjohtajana toimi Suomen Kuntaliiton
markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen. Tuomariston sihteereinä toimivat
markkinointisuunnittelijat Eeva-Kaisa Kivistö ja Minna Liitola Suomen
Kuntaliitosta.

Pääkuvassa Espoon kaupungin markkinointipäällikkö Jetta Laajarinne.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*