Kuin jääpaloja olisi heitetty niskaan.

Näin kuvailee junien ostopalvelujen muutoksen vaikutusta Siuntion kunnanjohtaja Juha-Pekka Isotupa.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tiistaina junaliikenteen karsimistoimenpiteistä.

Yksi toimenpide on läntiselle Uudellemaalle kulkevan Y-junan lakkauttaminen ensi maaliskuussa. Toimenpide vie Siuntiolta junayhteyden pääkaupunkiseudulle.

– Ensimmäinen tunne on pettynyt ja hämillinen, kun tulee tuollainen päätös eikä ole mitään perusteita, Isotupa sanoo.

Isotuvan mukaan Siuntiossa odotettiin, että muutoksista keskustellaan kuntien ja ministeriön kesken. Audienssi myönnettiinkin – mutta sen jälkeen tuli päätös liikenteen muutoksista.

– Tuntuu hassulta järjestykseltä, että päätös on jo tehty, ennen kuin tapaamme ministerin, Isotupa sanoo.

LVM:n päätös lopettaa junaliikenteen Siuntion lisäksi 27 muulta asemalta kokonaan.

– Monet lakkautettavista asemista ovat hyvin pieniä matkustajamääriltään, LVM:n tiedotteessa sanotaan.

Siuntion asemalla
265 matkaa vuorokaudessa

Lakkautettavista asemista ylivoimaisesti eniten matkoja tehdään Siuntion asemalla, 265 matkaa vuorokaudessa. Kaikilla muilla lakkautettavilla asemilla päivittäisten matkojen määrä jää alle sadan.

Ahkera junamatkustaminen näkyy kaikessa, mitä kunta on tehnyt. Siuntio on satsannut rataan ja sen ympäristöön voimakkaasti. Asumisrakentamista radan lähelle on kehitetty vuosituhannen alusta asti.

– Strategiassa jaa maankäytön kehityssuunnitelmissa painotettu radan ympäristöä. Nämä satsaukset menevät kankkulan kaivoon, Isotupa viittaa aseman sulkemisen vaikutuksiin.

– Ihmiset jotka ovat tänne rakentaneet ja tulevat asumaan radan viereen, luonnollisesti ovat ajatelleet että voivat käyttää junaa työmatkoilla. Voi vain ajatella kuinka iso pettymys ja hämmennys tämä päätös on.

Isku HINKU-kunnalle

Junaliikenteen loppuminen merkitsee väistämättä yksityisautoilun lisääntymistä Siuntiossa.

Päätös kummastuttaa Isotupaa myös siksi, että Siuntio on HINKU-kunta eli mukana Kohti hiilineutraalia kuntaa -hankkeessa, jossa kunnat ideoivat ja toteuttavat ratkaisuja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.

– Meillä työpaikkaomavaraisuus on alhainen mutta pendelöintiaste korkea, Isotupa kertoo.

Siuntio on saanut Tekesiltä apurahan projektiin jossa julkista liikennettä kehitetään niin että kunnan sisäinen joukkoliikenne palvelee junalla tai bussilla pendelöintiä mm. pääkaupunkiseudulle.

– Tavoitteena on kehittää innovatiivinen liikennepalvelumalli, jonka avulla julkinen liikenne toimii entistä paremmin ja toiminnasta muodostuvat kasvihuonekaasupäästöt vähenevät, todetaan Siuntion ilmasto-ohjelmassa, jonka kunnanvaltuusto hyväksyi kesäkuussa.

– Kehitetään, ja kun on kehitetty ja saadaan hyvään kuntoon, lopetetaan. Ei voi kuin ihmetellä, että ei ole käyty minkäänlaista keskustelua, mikä kuntien tilanne on ja mitä se päätös aiheuttaa, Isotupa lataa.

Siuntion edustajat tapaavat liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin, kesk., syyskuun lopulla. Kunta aikoo olla myös yhteydessä virkamieheen joka päätöksen asemasta on tehnyt

– Toivomme että VR ja päätöksen tehnyt virkamies tulisivat asukasiltaan kertomaan, mitkä ne perusteet ovat, kunnajohtaja sanoo.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Tämä on kyllä vuosituhannen huonoin päätös. Sulkekaa Inkoon asema, kun sitä ei juurikaan käytetä, ja Karjaalla on jo IC-junat, mutta Y-junien on jatkettava Siuntioon, vaihtoehtoja ei ole.

  2. PeaceAs it stands I am calfsisied as a minor and I do not desire to remain in this status. I desire to proclaim and declare my national status for the record. I am aware of the importance and responsibility that comes with being in Propia Persona Sui Juris and I’m ready to start walking upright and defend it. I know who I am and thats a Moor by birth and blood. Any consideration on this path and journey I am walking would be of great importance/help to me.ThanksArri

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä