Lumi puuttuu Brysselin joulutorilta, mutta muuten tunnelma on kohdillaan. (Kuva: Leena Vaismaa)

Joulutoriperinne Keski-Euroopassa on vahvaa ja myös suomalaiset yrittäjät ja alueiden matkailuihmiset ovat löytäneet niistä oivan markkinaraon. Brysselin Winter Wonders -joulutapahtuman kunniavieras on tänä vuonna Suomi Kainuu-twistillä. Suomi-teema näkyy Brysselin perinteisellä keskusaukiolla Grand-Placella.

Tapahtuman kaupallisen puolen, suomalaisia tuotteita pursuavan joulutorin, on organisoinut Kalevala Spirit Oy. Yhtiöllä on pitkät perinteet Saksan joulumarkkinoilla ja ensi vuonna tulee täyteen 20 vuotta Keski-Euroopan joulutoreilla. Aito suomalainen joulupukki, elävä tuli, oikeat kuuset, suomalainen glögi, muikut ja loimulohi ovat tänäkin vuonna joulutorin vetonauloja.

Suomessa on imua

Suorat kontaktit joulutoreilla miljoonien iloisella mielellä liikkeellä olevien eurooppalaisten kanssa ovat jo tuottaneet tulosta. Tosin kerman kuorii vielä Lappi, joka vetää matkailijoita ympäri maailmaa.

-Jos Finnair on nyt avannut suorat reittilennot juuri niihin kaupunkeihin, joissa olemme kauan operoineet, ei tuohon matkailukuvioon voi muuta lisätä; ehdottomasti vaikuttaa. Ihmiset täällä Brysselissä ovat järjestään vaikuttuneita meidän hiljaisuudesta, luonnosta ja puhtaudesta. Ne ovat ne vastakohdat ison kylän vilinään, Kalevala Spiritin toimitusjohtaja Akke Virtanen korostaa.

Kokenut markkinointialan ammattilainen uskoo kovan työn tuottavan tulosta myös muiden maakuntien kohdalla, mutta työtä se vaatii.

-Lappi on myynyt itseään jo pitkään, meidän on vaan opeteltava tämä myyntityö, johon me olemme erikoistuneet. Me olemme myyntiyhtiö, joka vie koko Suomea maailmalle. Samalla yritämme ottaa oman siivumme tietysti. Ei tämä helppoa ole, mutta kivaa, tapaamme miljoonia ihmisiä kuukauden aikana face to face, Akke Virtanen toteaa.

Hyvä kello kauas kuuluu

Suomussalmi kunta on Brysselin joulutorilla esillä matkailumarkkinoinnin merkeissä. Hossan kansallispuisto on timantti, josta kannattaa kertoa Keski-Eurooppaa myöten. Viime vuonna Hossassa vieraili 125 000 kävijää, joista 26 prosenttia ulkomaalaisia.

Kunnanjohtaja Erno Heikkinen oli paikan päällä alkuviikosta ja vakuuttui joulutorin vetoavusta matkailumarkkinoinnin suhteen.

-Näemme verkostoitumisen erittäin tärkeäksi osaksi kuntamarkkinointia ja Winter Wonders- tapahtuma antoi siihen loistavan tilaisuuden. Pystyimme tuomaan Kainuuta laajemmin esille ja tietenkin Kainuun mukana Suomussalmen kuntaa. Kävijät olivat erityisen kiinnostuneita lumitilanteesta, millaista meillä on kesällä, revontulista ja parhaista matkailuvuodenajoista, Heikkinen kertoo.

Kunnanjohtaja uskoo, että Brysselin joulutorin markkinointiponnistukset tuottavat hyvää tulosta vuosien saatossa. Ainakin sijoitetut rahat on helppo saada takaisin, sillä päävastuun rahoituksesta ovat kantaneet Kainuun Liitto, Visit Finland ja Brysselin kaupunki. Suomussalmen kustannukset jäävät tapahtuman tiimoilta noin 2000 euroon. Suomussalmen ohella Kainuun kunnista Kuhmon kaupunki järjestää joulutorilla omia teematilaisuuksiaan.

-Tuloksia mitataan pitkällä jänteellä, kuten markkinoinnissa yleensä. Tämä on yhteistä työtä koko Kainuun osalta, että saamme alueen tunnetuksi osana Suomea. Tuloksena on myös uusia yhteistyöverkostoja, kuten Suomussalmi-ilta osoitti. Tiistaina oli Social Media meeting –bloggaritapahtuma, jossa Hossassa vierailleet bloggarit kertovat kokemuksiaan Hossasta.

-Brysselin joulutorilla vierailee vuosittain 2,5 miljoonaa kävijää, joista kolmannes on Brysselin asukkaita, kolmannes belgialaisia ja kolmannes kansainvälisiä kävijöitä. Näiden tavoittaminen pelkkien esitteiden kautta voi olla haastavaa, joten viikonkin läsnäolo Suomussalmen kunnan edustajien toimesta oli erittäin tärkeää, kunnanjohtaja Erno Heikkinen arvioi.

Kulttuuri vahvasti esillä

Suomalaiskylän vetovoimatekijä on parkkiruutuun mahtuva Hiljaisuuden talo, joka on suomalaista ekologista puurakentamista edustava kolmikerroksinen puutalo. Marco Casagranden suunnittelema, yli kymmenen metriä korkea talo on valmistettu Kuhmossa.

Kuhmon kamarimusiikki, Hossa ja muut Suomen kansallispuistot ovat koko tapahtuman ajan keskeisessä roolissa. Metsähallituksen Land of National Parks -hanke tuo sekä Hiljaisuuden taloon että torin esiintymislavalle mahdollisuuden kokea virtuaalisesti suomalaisen luonnon ja erämaan kaikki neljä vuodenaikaa.

Jouluherkkujen lisäksi torilla on tarjolla runsaasti kainuulaista ja Kainuuseen liittyvä kulttuuriohjelmaa kanteleryhmästä tanssin taitajiin. Joulukuun toisena viikonloppuna torilla pääsee opettelemaan suomalaista tangoa. Seuraavalla viikolla esillä on Kainuussa kuvattu elokuva- ja tv-sarjatuotanto.

Tapahtuma päättyy loppiaisena Brysselin kaupungintalolla järjestettävään Kuhmon kamarimusiikin konserttiin.

Pekka Moliis
pekka.moliis@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*