Kainuun ensihoidon monituottajamalli, Sami Mäenpää ja Katri Tuhkanen
Hyvinvointialueen Sami Mäenpää (vas.) ja Med Group Ensihoitopalveluiden palvelupäällikkö Katri Tuhkanen uskovat yhteistyön pelaavan kainuulaisten parhaaksi. (Kuva: Pekka Moliis)

Kai­nuun hy­vin­voin­tia­lueen alue­hal­li­tus päätti marraskuussa 2023 siirtyä ensihoidon monituottajamalliin. Kainuussa on ensihoito ollut reilut kymmenen vuotta Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän ja sittemmin hyvinvointialueen omaa toimintaa.

Mikään läpihuutojuttu ei siirtyminen monituottajamalliin ollut, mutta joka tapauksessa äänin 6-5 aluehallitus päätti hyväksyä asian. Syyskuun 2. päivästä alkaen neljä MedGroup Ensihoitopalvelu Oy:n ambulanssiyksikköä osallistuvat päiväsaikaan (klo 7-21) vuoden jokaisena päivänä kainuulaisten ensihoitoon. Osapuolten välinen sopimus on pituudeltaan viisi vuotta.

-Med Group Ensihoidon eli ONNIn ambulanssit ovat niin sanottuja perustason yksiköitä, jotka toimivat päiväsaikaan ensihoidon hälytyksissä, kotisairaalan tehtävissä ja potilaskuljetuksissa. Meillä on henkilöstöä Kainuussa noin kaksikymmentä ja toimimme täällä neljällä ambulanssiyksiköllä, kertoo palvelupäällikkö Katri Tuhkanen ONNIsta.

Kuntarajoja ei syynätä

Uudet yksiköt sijoittuvat Suomussalmelle, Kuhmoon, Sotkamoon ja Kajaaniin. Kajaanissa yksikön tukikohta sijaitsee entisessä Vuolijoen kunnassa, mutta vanhoja kuntarajoja ei syynätä, kun apua jossakin tarvitaan.

-Mitään kunta- tai aluerajoja ei meillä ole, vaan apuun lähtee se yksikkö, joka on tarkoituksenmukaisinta sinne lähettää. Kaikkien yksiköiden toiminta-alueena on koko Kainuu, Kainuun hyvinvointialueen akuuttipalveluiden ja pelastuksen toimialuejohtaja Sami Mäenpää kertoo.

Ensihoidon tai kotisairaalan palveluita tarvitseva potilas huomaa eron hyvinvointialueen omien ja yksityisen palveluntuottajan ambulanssiyksiköiden välillä autojen värityksestä. Kun ambulanssin tarve iskee, niin apua soitetaan tutusta hätänumerosta 112.

-Yöaikainen valmius säilyy koko Kainuun alueella kattaen kiireelliset hätätilapotilaat. Päiväaikaan tehtävämäärien ollessa korkeimmillaan kykenemme vastaamaan haasteeseen suuremmalla yksikkömäärällä. Päiväaikaan yksiköiden tavoitevahvuus on yhteensä 13 ja öisin 9, joskin päiväkohtaista vaihtelua esiintyy, Mäenpää kertoo.

-On ambulanssin väri mikä tahansa, niin asiakkaan osalta mikään ei muutu. Ihminen soittaa hätäkeskukseen, jossa tehdään riskiarvio. Sen jälkeen hätäkeskus hälyttää ambulanssin lähimmän ambulanssin-periaatteella tai laittaa tehtävän tarkoituksenmukaisimmalle yksikölle.

-Kiireettömät tehtävät hoidetaan meillä nykyisin tilannekeskuksen kautta. Kun ambulanssi lähtee kohteeseen, niin myös kenttäjohtaja osallistuu toimintaan siten, että hän pystyy arvioimaan minkä tyyppinen tehtävä on kyseessä ja tarvitaanko sinne myös tukiyksiköitä. Kansalaisen ei kannata huolehtia siitä, saako hän palvelua, Sami Mäenpää jatkaa.

Tilannekeskus helpottaa ensihoidon kiireitä

Monituottajamallia on käytössä useammilla hyvinvointialueilla, mutta Kainuu on käytännössä ensimmäinen hyvinvointialue, jossa täysin omana toimintana ollutta ensihoitoa lähdetään purkamaan ja siirrytään takaisin monituottajamalliin. Kilpailutuksen seurauksena uskotaan uudella mallilla päästävän noin miljoonan euron vuosittaisiin säästöihin.

Alkuvuoden tilastojen valossa Kainuun hyvinvointialueella viime syksynä käyttöön otettu tilannekeskus on osaltaan kantanut kortensa kekoon, kun säästöjä ja lisää toimintatehoja on etsitty.

-Ensimmäisten tilastojen mukaan tehtävien määrä on tilannekeskuksen käyttöönoton myötä laskenut yli 20 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Siihen me olemme pyrkineetkin ja takaamme sitä kautta lisäresursseja kiireellisiin tehtäviin. Kiireettömiä tehtäviä voimme hoitaa muuten kuin ensihoidon keinoin, Sami Mäenpää toteaa.

Ti­lan­ne­kes­kuk­sen kes­kei­nen teh­tä­vä on vas­ta­ta päi­vys­ty­sa­pu 116 117 pu­he­luis­ta eli hoi­don­ tar­peen ar­vioin­nis­ta ja kii­reel­li­sen hoi­don neu­von­nas­ta Kai­nuus­sa. Hä­tä­kes­kus vä­lit­tää kes­kuk­sel­le myös alueen en­si­hoi­don kii­reet­tö­mät teh­tä­vät, joista tilannekeskuksen työntekijät tekevät puhelimitse hoidontarpeen arvioinnin. Am­mat­ti­lai­nen an­taa asiak­kaal­le neu­von­taa pu­he­li­mit­se ja lä­het­tää tar­vit­taes­sa tar­koi­tuk­sen­mu­kai­sim­man avun tar­vit­si­jan luo.

-Meillä on ollut noin 22 000 tehtävää vuodessa, joten kuukausitasolla puhutaan useampien satojen tehtävien vähennyksestä. Pelkästään tilannekeskus ei ole vaikuttanut tehtävämäärien laskuun, vaan siihen on vaikuttanut myös hätäkeskuslaitoksessa käyttöön otettu hieman erilainen tehtävien käsittelyohje. Se on ainakin Pohjois-Suomessa vähentänyt kaikilla alueilla ensihoidon tehtävien määrää. Meillä tehtävämäärien vähennys on ollut erityisen runsas, kun samaan aikaan tapahtui tilannekeskuksen käyttöönotto, Mäenpää toteaa.

Yhtenä tärkeänä osana toiminnan kehittämisessä on kotisairaalayksiköiden hyödyntäminen. Myös uudet ONNI ambulanssit tulevat olemaan kotisairaalatoiminnassa mukana, kunhan toiminta saadaan kunnolla käyntiin.

-Olemme kuluvan vuoden aikana onnistuneet kasvattamaan kotisairaalayksiköiden tehtävämääriä, joka on osaltaan vapauttanut ensihoidon kapasiteettia kiireellisempiin tehtäviin, toimialuejohtaja Sami Mäenpää arvioi.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*