Aikaa sosiaaliseen mediaan kuntapäättäjät käyttävät
keskimäärin 6,5 tuntia viikossa.

Selvästi suosituinta on mukana olo Facebookissa, mutta kuntapäättäjien
tavoissa käyttää sosiaalista mediaa on runsaasti eroja.

Ikä vaikuttaa

käyttötapoihin

Nuoremmat käyttävät Twitteriä ja seuraavat blogeja selvästi
enemmän kuin vanhemmat.

Keskustelupalstojen seuraajina sen sijaan vanhemmat ovat
aktiivisempia.

Alle 30-vuotiaat kuntapäättäjät käyttävät someen aikaa
14,6 tuntia viikossa, kun yli 59-vuotiaat ovat somessa vain 5,5 tuntia.

Kuntakoko korreloi

osallistumisen kanssa

Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa korreloi myös kunnan
koon mukaan siten, että mitä suurempi kunta, sitä enemmän aikaa päättäjiltä
kuluu somessa.

Yli 100 000 asukkaan kuntien päättäjät käyttävät sosiaaliseen
mediaan kymmenen tuntia viikossa, kun alle 5 000 asukkaan kuntien
päättäjät vain puolet siitä.

Myös Twitterin käyttö korreloi kunnan koon kanssa. Isojen
kuntien päättäjät twiittaavat kymmenen kertaa yhtä paljon kuin pienten.

Raportin koonnut Kunnallisalan kehittämissäätiön asiamies
Antti Mykkänen arvelee, pienten
kuntien päättäjien vähäisempi aktiivisuus selittyy osittain heikoilla nettiyhteyksillä
haja-asutusalueilla Itä- ja Pohjois-Suomessa, missä on paljon pieniä kuntia.

Perussuomalaiset ja

vihreät aktiivisimpia

Vihreät ja perussuomalaiset ovat eniten mukana sosiaalisessa
mediassa. Perussuomalaiset viihtyvät keskustelusivuilla ja seuraavat blogeja,
kun taas vihreät panostavat facebookiin, twitteriin ja blogeihin.

Perussuomalaiset päättäjät käyttävät eniten aikaa
sosiaalisessa mediassa, keskustalaiset vähiten.

 

Tästä Kunnallisalan kehittämissäätiön sivulle

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*