Kuntalainen teki aloitteen terveydenhuollon asiakaspalvelumaksuihin liittyen, mutta kaupunki ei ottanut aloitetta asianmukaisesti käsiteltäväksi.

Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin on puuttunut Kalajoen kaupungin menettelyyn kuntalaisaloitteen käsittelyssä. Heinäkuussa annetun päätöksen mukaan kaupunki oli toiminut lainvastaisesti, kun se ei ollut käsitellyt asiaan kuuluvalla ripeydellä kuntalaisen jättämää aloitetta koskien terveydenhuollon asiakasmaksuja.

Asiasta eduskunnan oikeusasiamiehelle kannellut kuntalainen oli jättänyt 25.2.2022 kaupungille kuntalaisaloitteen terveydenhuollon asiakasmaksuja koskien. Vasta lokakuussa 2022 kaupungin hallintosihteeri lähetti aloitteen tehneelle kuntalaiselle kirjeen, jossa selostettiin asiakasmaksujen määräytymistä ja sitä, kuinka sote-palvelut siirtyvät vuoden 2023 alussa Kalajoen kaupungilta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Apulaisoikeusasiamiehen ratkaisussa kiinnitetään huomiota siihen, ettei kantelijan aloitetta käsitelty kuntalain 5 luvun 23 §:n mukaisesti, koska asiakasmaksujen osalta toimivaltainen viranomainen perusturva- ja hyvinvointilautakunta ei käsitellyt asiaa lainkaan. Päätöksen mukaan sillä, että lautakunnan toiminta loppui vuoden 2023 alussa, ei asiassa ole merkitystä.

Apulaisoikeusasiamiehen ratkaisun mukaan kantelijalle ei ollut ilmoitettu missään vaiheessa aloitteen käsittelyaikataulu tai sitä, missä viranomaisessa aloite käsitellään. Ratkaisussa todetaan kaupungin toimineen asian hyvän hallinnon ja kaupungin oman hallintosäännön vastaisesti.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Ratkaisu eduskunnan oikeusasiamiehen sivuilla

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*