Toimeentulotuen siirtyminen kunnilta Kelan hoitoon oli suurelta osin hyppy tuntemattomaan. Kelan tänään julkaisemassa sisäisessä arvioinnissa on löydetty useita syitä siihen, miksi muutoksesta tuli kuukausia kestänyt kaaos.

Liian vähän väkeä, toimimaton tietojärjestelmä ja toimeentulotuen erityispiirteet aiheuttivat sotkun, jonka selvittämisessä kului aikaa ja rahaa. Samaan aikaan joutuivat toimeentuloasiakkaat hankalaan tilanteeseen, kun muutoinkin elämän murjomat asiakkaat eivät saaneet heille kuuluvaa apua.

-Toimeentulotuen erityispiirteitä ei ymmärretty riittävästi. Siirron valmisteluvaiheessa olisi pitänyt tutustua perusteellisemmin tuen käsittelyyn kunnissa, sisäisessä arvioinnissa todetaan.

Itsevarmasti liikkeelle

Etukäteen Kelalla oli vahva luotto siihen, että homma toimii hyvin. Ensimmäiset viikot siltä näyttikin, kun aiemmin toimeentuloasioita hoitaneet kunnat olivat tehneet päätöksiä pitkälle alkuvuoteen. Toiminta kuitenkin sakkasi pahan kerran helmi-maaliskuun vaihteessa. Kuntiakin huudettiin apuun, vaikka ennen muutosta Kelan ammattilaisten vakuutettiin hoitavan homman kuntia pienemmällä väkimäärällä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



-Henkilöstöä rekrytoitiin siirtymävaihetta varten liian vähän. Täysin tarkkaa arviota kunnissa käsittelyyn käytetyistä resursseista tai toimeentulotuen päätöksentekoon kuluvasta ajasta ei saatu. Siirron yhteydessä Kelalle asetettiin myös tehostamis- ja säästötavoitteita, mutta Kelan toiminnan tehokkuus arvioitiin valmisteluvaiheessa liian optimistisesti, tunnustetaan sisäisessä arvioinnissa.

Tekniikka petti myös

Henkilöresurssien ohella petti myös luotto tietojärjestelmiin.

-Tietojärjestelmä ei ollut kaikilta osin valmis eikä toimiva. Järjestelmään ei ehditty toteuttaa kaikkia suunniteltuja toimintoja ennen sen käyttöönottoa, arvioidaan jälkikäteen.

Jotain hyvääkin kriisi synnytti. Kun etenkin Etelä-Suomessa Kelan toimistojen asiakaspalvelut tukkeentuivat, niin yhä useampi toimeentuloasiakas on pakon edessä opetellut hoitamaan asiansa verkossa. Huhtikuussa yli 59 prosenttia hakemuksista oli verkkohakemuksia. Parannettavaa kuitenkin löytyy.

-Tehokas toimeenpano ei alkuvuoden 2017 aikana ole toteutunut tavoitteiden mukaisesti, koska lakisääteiset käsittelyajat eivät ole toteutuneet. Prosessit eivät vielä ole täysin sujuvia ja tehokkaita, arvioinnissa myönnetään.

Ja opiksikin on otettu.

-Isoissa tehtävien siirroissa on tärkeää turvata asiakkaille kuuluvat palvelut joka hetki. On tärkeää tehdä erittäin tiivistä ja käytännönläheistä yhteistyötä asiaa aiemmin hoitaneen tahon kanssa, Kelan taholta myönnetään.

Kelan sisäinen arviointi kokonaisuudessaan

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*