Kilpailu- ja kuluttajavirasto katsoo tuoreessa ratkaisussaan, että Vantaan kaupungin vuonna 2022 tekemä iltapäivätoiminnan palveluntarjoajan valinta kuului hankintalain soveltamisalaan. Näin ollen kaupungin olisi pitänyt kilpailuttaa hankinta.

Kaupunki järjesti aamu- ja iltapäivätoimintaa Vantaan kansainväliselle koululle hankkimalla palvelun yksityiseltä palveluntuottajalta. Palveluntuottajaa haettiin kaupungin verkkosivuilla huhtikuussa 2022 julkaistulla ilmoituksella, eikä hankintaa kilpailutettu hankintalain mukaisesti.

Kaupungin kilpailu- ja kuluttajavirastolle antamassa selvityksessä vedottiin siihen, että se järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa perusopetuslain mahdollistamana avustettuna toimintana, jolloin palvelua ei tarvitsisi kilpailuttaa. Toiminta on rahoitettu Opetushallituksen myöntämällä erillisellä valtionosuudella sekä vanhempien toiminnasta maksamilla asiakasmaksuilla.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



KKV kuitenkin arvioi, että iltapäivätoiminnan palveluista tehty sopimus täytti hankintasopimuksen määritelmän ja kuului hankintalain soveltamisalaan. Hankintaan ei soveltunut mikään suorahankintaperuste, eikä laissa ole soveltamisalapoikkeusta aamu- ja iltapäivätoiminnan palveluhankinnoille.

-KKV toteaa, että asiassa ei ole tullut esiin seikkoja, joiden perusteella mikään suorahankintaperuste soveltuisi tapaukseen. Hankintalain 40 §:ää koskevissa hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että laissa esitetyt suorahankinnan edellytykset ovat tyhjentäviä. Perusopetuslain mukaisen aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen ei ole hankintalaissa mainittu peruste toteuttaa hankinta suorahankintamenettelyllä, päätöksessä todetaan.

Ratkaisu kokonaisuudessaan KKV:n sivuilla

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*