Uusi Kouvola syntyi vuonna 2009 kuuden kunnan liitoksesta. Saman katon alle lähtivät kaikki Pohjois-Kymenlaakson kunnat Iittiä lukuun ottamatta: Kouvola, Kuusankoski, Anjalankoski, Valkeala, Elimäki ja Jaala.

Liitoskunta pääsi taloustalkoisiin heti, sillä maakuntaa ovat runnelleet viime vuosina 4 000 työpaikkaa vienyt metsäteollisuuden rakennemuutos ja väestökato.

Taloutta on lääkitty muun muassa verotuksella. Kouvolan kunnallisveroprosentti on 20, kun samankokoisissa kaupungeissa se on keskimäärin 19,55.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Valto Koski (sd.) puolustaa korkeaa veroprosenttia.

– Verotus on ehkäissyt Kouvolan velkaantumista, Koski muistuttaa.

Velan määrällä mitattuna Kouvolalla ei olekaan hätää. Kaupungilla on velkaa vain 1 700 euroa asukasta kohti. Se on selvästi alle maan keskiarvon (2 000 euroa / asukas).

Kaupunginhallitusta johtavan Jari Suomelan (kok.) mielestä Kouvola on onnistunut taloudenpidossaan hyvin, etenkin jos lähtökohtia katsoo.

– Liitokseen lähti pahasti alijäämäisiä kuntia ja kaupunkeja. Yhdessä on pysytty pinnalla.

Valto Kosken mielestä Kouvolalla voisi olla annettavaa kuumana käyvään kuntaliitoskeskusteluun.

– Olisin ylpeä, jos Kouvolaa pidettäisiin esimerkkinä onnistuneesta kuntaliitoksesta. Myönteinen esimerkki kannustaa enemmän kuin pakko.

Teollisuudesta elänyt kaupunki panostaa nyt kauppaan ja venäläisturisteihin. Kouvolan rautatieasemalle kaavaillaan hotelli- ja kauppakeskusta, jonka asiakkaiksi houkutellaan nopealla Pietarin-junalla matkustavia venäläisiä.

Valtatie 6:n varteen nousee puolestaan kauppakeskus Veturi, josta tulee valmistuessaan Suomen kuudenneksi suurin.

Kaupunginjohtaja Lauri Lamminmäki uskoo panostuksiin. Kouvolan valtti on kasvavan kaupallisen tarjonnan lisäksi hyvä sijainti.

– Saamme syyttää vain itseämme, jos emme pysty näitä vahvuuksia hyödyntämään, Lamminmäki sanoo.

Lue lisää Kuntalehdestä 1/2012, joka ilmestyy torstaina 19.1.

(KL)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä