Kuntalehti, Mervi Simoska, Juvan kunnanjohtaja Vehmaan kartanon maisemissa Juvalla. Kuva: Lauri Rotko

Juvan kunnanjohtajalla oli viikonvaihteessa mielekäs mainetyö. Mervi Simoska johti Mikkelin Jukolan-viestin viestintä- ja mediavaliokuntaa keskellä kansainvälistä huomiota. Vaikka unet jäivät vähiin, hän tietää, että suurtapahtuman organisointia varten kannattaa venyä.

– Yhdessä saadaan asioita aikaan. Jukolaa on niin koukuttavaa seurata, että koiranunta untuvatakissa torkuin pari tuntia mediakeskuksen retkituolissa, Simoska nauraa.

Simoska johti yksikköä, jonka vastuulla oli muun muassa hoitaa kansainvälistä ja kotimaista mediaa palvelevaa mediakeskusta, huolehtia mediasuhteista ja median työtiloista sekä infrasta yhdessä esimerkiksi huollon, ict:n ja sähkön osaajien kanssa. Lisäksi tiimi hoiti itse uutisointia kolmella kielellä sekä jukola.com -sivustolle että tiedotteisiin ja muun muassa sosiaalisen median kanaviin. Lisäksi vastuulla oli Jukola-sovelluksen aineiston tuottaminen ja esimerkiksi kriisiviestintäsuunnitelma osana Mikkeli-Jukolan turvallisuussuunnitelmaa. Vaikka vastuita ja organisoitavaa oli paljon, Simoska muistuttaa, ettei Jukolan kaltaista tapahtumaa syntyisi ilman talkoolaisia. Tänä vuonna heitä oli yli 1500.

– Talkoolaisista näkee, miten yhteisöllisyys, yhteistyö, onnistumisen ilo, toisen kannustaminen, uudet kokemukset ja ystävyyssuhteet sekä oman verkoston laajentuminen palkitsevat. Ydinjoukko Mikkeli-Jukolan tekijöistä aloitti työnsä jo seitsemän vuotta sitten, itse pari vuotta sitten ja tiimimme ydinjoukko vuosi sitten. Omassa tiimissämme oli noin 40 talkoolaista, joiden osaaminen, sitoutuminen ja palveluasenne olivat timanttia.

Mallia muihin tapahtumiin

Simoskan mukaan Jukolan viestin ja vastaavien suurtapahtumien hyödyt tapahtuma-alueelle ovat moninaiset. Hän nimeää heti ainakin kaksi asiaa, jotka ovat tapahtumasta kertyvää konkreettista hyötyä.

– Tärkeimpiä ovat näkyvyys ja maine. Kun järjestetään isoja tapahtumia, hoidetaan homma kunnialla. Mikkeli-Jukola ei ollut vain yhden viikonvaihteen juttu, vaan vuosien projekti, joka huipentui viikkoa ennen juhannusta Mikkelin Tikkalassa. Osana Mikkeli-Jukolaa viestimme laajasti eri asioista yli vuoden ajan.

Simoska uskoo, että Jukolan tapahtuman viestinnän organisoinnista voi ottaa mallia muihinkin tapahtumiin tai organisaatioihin. Hän listaa tiimin onnistumisia esimerkiksi muille.

– Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Meillä kukin vastuualueen vetäjä oli tehnyt hyvät suunnitelmat, joita yhdessä täydennettiin. Toista tuettiin ja kannustettiin. Meillä oli loistavat, sitoutuneet tekijät. Vastaan tulleita ongelmia ei jääty vatuloimaan, vaan ne ratkottiin yhdessä. Palautteen ja kiitoksen antaminen on tärkeää, hän sanoo ja lisää:

– Palautteen perusteella kokemus oli sen verran hyvä, että jatkoakin seuraa – ehkä ensi vuonna Kotka-Jukolassa.

    Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

    Keskustele

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

    *