Lahti haluaa uudellaan logollaan viestiä rohkeasta, eteenpäin suuntautuvasta liikkeestä. (Kuva: Lahden kaupunki)

KUNTAKIERROS Lahti on uudistanut visuaalisen ilmeensä. Edellinen pienempi uudistus toteutettiin vuonna 2016, mutta nyt Lahden 1990-luvulta asti käytössä ollut logo eli tunnus koki muodonmuutoksen.

– Lahti muuttuu ja kehittyy. Meistä on tullut yliopistokaupunki ja kansainvälisesti tunnettu ympäristökaupunki. Halusimme, että ilme päivittyy vastaamaan nyky-Lahtea. Uuteen tunnukseen on haettu inspiraatiota hyppyrimäistä, jotka miljoonat ihmiset osaavat yhdistää Lahteen. Vahvaa symboliarvoa voi hyödyntää, hyppyrit ovat oikeastaan meidän Eiffel-tornimme, kertoo kaupunginjohtaja Pekka Timonen kaupungin tiedotteessa.

– Kaupungin brändillä on keskeinen tehtävä, kun houkuttelemme tänne lisää opiskelijoita, asukkaita ja yrityksiä. Ilmeen pitää viestiä, mitä Lahti on nyt ja tulevaisuudessa, Timonen sanoo.

Viestintäjohtaja Veera Hämäläinen kertoo uuden ilmeen huokuvan modernin, kasvavan ja dynaamisen kaupungin henkeä. Se rakentui kolmen ydinviestin kautta: kaupunki, joka pysyy liikkeessä, luo tulevaisuutta ja on kaupungin kokoinen.

Ilmeuudistukseen osallistui kaupunkilaisia ja Lahden kaupungin työntekijöitä erilaisissa kyselyissä tai työpajoissa lähes puolen vuoden ajan. Kaupungin kumppanina uudistuksessa oli helsinkiläinen bränditoimisto Oy SEK Ab. Uuden ilmeen suunnittelukustannus oli kokonaisuudessaan 43 000 euroa.

Bränditoimisto otti inspiraatiokseen Lahden mäkihyppytornit, koska ne muodostavat myös Lahden ulkopuolella tunnistettavan maamerkin.

– Hyppyrimäet ovat symbolisesti arvokkaat Lahdelle. Ne edustavat lahtelaista tekemisen eetosta, määrätietoisuutta, eteenpäin menemistä ja rohkeutta, SEKin luova johtaja Sebastian Hurmerinta sanoo.

Lahden uudistuneeseen ilmeeseen voi tutustua www.lahti.fi-sivuilla.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä