Selkovantaalainen ilmestyi ensimmäisen kerran lauantaina 22. lokakuuta.

KUNTAKIERROS Vuoden selväsanainen -palkinnon on saanut Vantaalla ilmestyvä Selkovantaalainen-lehti. Lehti jaetaan ilmaiseksi kaikkiin vantaalaisiin koteihin Vantaan Sanomien mukana.

Selkovantaalainen on ensimmäinen selkokielinen paikallislehti. Lehden aihevalinnoissa otetaan huomioon monikielisen ja -kulttuurisen yhteisön tarpeet, ja lehti tekee tiivistä yhteistyötä Vantaan kaupungin kanssa.

Ensimmäinen Selkovantaalainen ilmestyi lokakuussa 2022. Lehti on aina vähintään 12-sivuinen, ja se ilmestyy kerran kuukaudessa.

Voittajan valitsi yhdenvertaisuusvaltuutettu Kristina Stenman.

-Kyseessä on hieno uusi avaus. On hienoa, että Selkovantaalainen tekee tiivistä yhteistyötä Vantaan kaupungin kanssa. Toivon, että Selkovantaalainen toimii esimerkkinä myös muille paikkakunnille Suomessa, Stenman perusteli valintaansa.

Vuoden selväsanainen on tunnustuspalkinto, joka on jaettu vuodesta 1996 alkaen. Sen ovat vuodesta 2016 lähtien jakaneet vuorotellen selkokielen neuvottelukunta ja Kotimaisten kielten keskus. Selkokielen neuvottelukunta myöntää palkinnon taholle, joka on edistänyt selkokielistä tiedotusta ja toimintaa Suomessa. Kotimaisten kielten keskus jakaa palkinnon hyvän virkakielen edistämisestä.

Selkokieli on suomen kielen muoto, joka on yleiskieltä helpompaa. Selkokieltä tarvitsee Selkokeskuksen arvion mukaan useampi kuin joka kymmenes suomalainen.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä