Kuva Gufihtara eallu -pelistä. Pelin tekijätiimiin kuuluivat Mihkkal Karpoff, Mihkku Laiti, Hanna Helander, Aku Seppälä, Laura Horton, Krista Erkkilä ja Miikka Harjuntausta. Sami Game Jameilla 48 tunnissa tehdyssä pelissä pelaaja pääsee kokemaan itse saamelaisen tarinan maahisten poroelosta. (Kuvalähde: itch.io)

KUNTAKIERROS Yhdysvaltain Suomen suurlähetystö on myöntänyt Utsjoen kunnalle rahoituksen alkuperäiskansalähtöisiin pelinkehittämistyöpajoihin, jotka järjestetään kevään 2023 aikana. Kohderyhmänä ovat ensisijaisesti utsjokiset nuoret. Rahoituksen suuruus on 20 000 dollaria.

– Utsjoen kunta on ollut mukana järjestämässä pelinkehittämistapahtumia aiemminkin. Näistä tapahtumista ehkä tunnetuin on Sami Game Jam vuodelta 2018, jossa saamelaiset ja kansainväliset pelinkehittäjät kokoontuivat yhteen Utsjoelle tutkimaan saamelaisuutta digitaalisen pelin keinoin. Tapahtuma itsessään kesti viisi päivää, mutta pelit luotiin pelijameille tyypilliseen 48 tunnin aikaikkunaan, kertoo työpajoja Utsjoella koordinoiva Outi Laiti.

Englanninkieliset työpajat järjestetään etäyhteydellä. Niiden toteuttamisesta vastaa kanadalainen Skins-työpaja, jolla on pitkän linjan kokemus erityisesti alkuperäiskansoihin kuuluvien nuorten voimauttamisesta pelien tekemisen kautta.

Outi Laiti on ollut suunnittelemassa ja toteuttamassa pelityöpajoja jo kymmenisen vuotta. Hän väitteli aiheesta tohtoriksi Lapin yliopistosta 2021, ja uusin pelihanke pohjautuu hänen väitökseensä.

– Utsjoen kunta haki rahoituksen hankkeelle Yhdysvaltojen Suomen suurlähetystön Small Grants-ohjelmasta, koska ajatuksena on ottaa pelinkehittäjyydessä askeleita kohti globaalia alkuperäiskansojen yhteistyötä, Laiti sanoo.

Utsjoen kunnassa on ollut myös monia muita digitaalisiin peleihin liittyviä avauksia. Deanuleagis sámástit -hanke kehitteli Vuosterávdnjái-tietokonepeliä kieltenopetukseen, ja sama hanke pilotoi myös pohjoissaamenkielisiä Minecraft-kerhoja yhteistyössä School of Gamingin kanssa.

– Saamelaiseen kulttuuriin liittyviä digitaalisia pelejä on ollut vähänlaisesti, ja suuri osa niistä liittyy kielenelvytykseen ja opetukseen tavalla tai toisella. Viimeisinä vuosina näitä pelejä on kuitenkin julkaistu myös viihteelliseen käyttöön, Laiti kertoo.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*