Hyvän opetuksen järjestäminen ei ole kiinni oppilasryhmän koosta, vaan se on palapelin kokoamista, jossa osat vaikuttavat toisiinsa ja kokonaisuus ratkaisee, kirjoittaa blogissaan Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriasioiden vt. johtaja Marja Lahtinen.

Lahtisen mielestä turha rymäkokoväittely jyrää oppimisympäristöjen kehittämisen.

– Tuntuu ihmeelliseltä, että etenkin taloudellisesti niukkoina aikoina valtio osoittaa korvamerkittyä avustusrahaa luokkakokojen pienentämiseen. Kohteeseen, joka ei ole ongelma, Lahtinen kirjoittaa.

– Tälle rahalle löytyisi parempaa käyttöä kouluissa, esimerkiksi oppimisympäristöjen päivittäminen tämän ja huomisen päivän tarpeisiin on tärkeämpää kuin luokassa olevien tuolien määrä.

Lahtisen mielestä ylipäätään oppilasmäärien ja tuntimäärien vertailun sijaan olisi merkityksellisempää tarkastella opetuksen tuloksia, eli oppilaiden osaamista ja hyvinvointia.

Lue Marja Lahtisen kirjoitus Kuntaliiton blogista

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä