Mikkelin töiden edustajat pokkasivat Kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun mitalit matkasivat Mikkeliin, Helsinkiin ja Porvooseen.

Palkinnot jaettiin Piiri 10 vuotta -juhlaseminaarissa Helsingin kaupungintalolla 20.5.2015.

Jo kymmenettä kertaa järjestettyyn kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 42 työtä.

Kultamitali Mikkeliin

Suomen mestaruuden voitti Mikkelin seutu kahdella tuomariston yhdistämällä kilpailutyöllä.

Mikkelin seudun elinkeinoyhtiö Miset Oy:n Kasvusopimus tarjoaa uudelle tai Mikkeliin toimintansa siirtävälle kasvuhakuiselle yritykselle enintään 200 000 euron kasvukannustimen, jota maksetaan yrityksen tuottaman liikevoiton perusteella.

Mikkelin kaupungin Solmu-projektin tavoitteena puolestaan on turvata Mikkelin seudun kuntien osaava työvoima sekä kääntää lievä muuttotappio selväksi muuttovoitoksi.

– Solmu-projekti on erinomainen esimerkki todellisen asiakkuusmarkkinointiajattelun lähestymisestä, jossa on henkilökohtainen ja aktiivinen ote, tuomaristo arvioi.

– Kasvusopimus puolestaan lähtee asiakaslähtöisesti oikeista sisällöistä. Sanat ja teot ovat tasapainossa, ja markkinoinnilla on tukeva pohja. Asiakaskontaktit otetaan vakavasti ja arvostavasti. Systemaattinen ote, elinkeinoneuvonta on läheisessä yhteydessä muuttajapalvelun kanssa. Prosessit ovat kunnossa, ja markkinointi sen päälle innovatiivista ja tehokasta.

Himmeämmät mitalit Helsinkiin ja Porvooseen

Hopemitalin sai Helsingin rakennusviraston Patsas puhuu sinulle –hanke, jota tuomarit pitivät todellisena ja innovatiivisena kulttuuritekona.

– Kilpailutyö tuo kulttuurin ja historian ihmisten luo tavanomaisille kulkureiteille 24/7 uudella tekniikalla, joka kuitenkin on jo lähes kaikkien taskussa käytettävissä. Kontaktihinta on vielä aikasuuri ja markkinoinnilliset tulokset epävarmoja, mutta työssä on laajentamisen ja juurruttamisen mahdollisuuksia, tuomaristo näkee.

Pronssille yltänyt Porvoon kaupungin #TravelHousePorvoo on hyvä esimerkki nykyajan sosiaalisen median tempauksesta, jonka ideana oli täyttää kokonainen talo sosiaalisen median sisällöntuottajilla.

Tuomaristo antoi lisäksi kunniamaininnat kahdelle kilpailutyölle. Heinolan lukion työ Me tehdään yhdessä ME! on ansiokas esimerkki positiivisesta opiskelija-aktiivisuudesta ja kustannustehokkaasta tempauksesta ilmapiirin parantamiseksi. Oulun kaupungin Oulun uusi brändityö sanoin, kuvin ja teoin on puolestaan järjestelmällistä strategiasta pohjautuvaa perustyötä, jossa jokainen vaihe on ajateltu ja toteutettu ammattimaisesti.

Perustyötä ja innovatiivisia tekoja

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä ja tuloksellista markkinointia.

Kuntaliiton asiakaspalvelupäällikkö Merja Olari-Sintonen arvioi, että kilpailutyöt ovat hyvä poikkileikkaus tämän päivän kunta-alan markkinointiin

– Kilpailutöissä on mukana sekä perustyötä kuten visuaalisen ilmeen uudistuksia ja materiaalien uudistamisia, mutta myös innovatiivisia markkinointikampanjoita, ohjelmakokonaisuuksia ja tekoja. Työt osoittavat hyvin, että perustyö kannattaa rakentaa ensin huolella.

– Tuomaristo oli täysin yksimielinen voittajasta ja yhdisti työt toisiaan tukevina. Mikkelin seudun lähestymistapa on esimerkillisen asiakaslähtöinen sekä lähtee aidoista sisällöistä ja palveluista, Olari-Sintonen toteaa.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto ry, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Kilpailu on osa Piiri-toimintaa, joka on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointiosaamisen vahvistamiseksi. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, KL-Kustannus Oy / Kuntalehti ja KuntaTV sekä Kommuntorget.

Tuomaristoon kuuluivat toiminnanjohtaja Yrjö Westling, SEKES ry, toiminnanjohtaja Hannu Komu, SUOMA ry, yhteisömarkkinoinnin suunnittelija Ari Lohenoja, Puolustusvoimat, yliopettaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, toimitusjohtaja Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto ry ja viestintäjohtaja Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto ry. Tuomariston puheenjohtajana toimi Suomen Kuntaliiton asiakaspalvelupäällikkö Merja Olari-Sintonen.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä