Lahti on kilpailutuksen jälkeen valinnut digitaalista toimintaansa vauhdittamaan kansainvälisen CGI-yhtiön. Kanadalaistaustainen CGI on yksi suurimpia IT- ja liiketoimintakonsultoinnin palveluyhtiöitä Suomessa ja maailmalla. 

CGI:n ja Lahden allekirjoittama sopimus on arvoltaan noin 25 miljoonaa euroa. Se kattaa käyttäjätuki- ja työasemapalvelut, konesali- ja kapasiteettipalvelut, kyberturvallisuus- ja tietoliikennepalvelut sekä Microsoft Azure -pilviympäristön hallintapalvelut. Palvelujen piirissä on tuhansia työntekijöitä ja koululaisia 130 eri toimipisteessä, joissa on käytössä yli 13 000 työasemaa.

– Kuntien ja kaupunkien päätehtäviin ja resursseihin tuli suuri muutos, kun sote-vastuut siirtyivät hyvinvointialueille. Samaan aikaan asukkaiden ja työntekijöiden odotukset muuttuvat yhtä vaativammiksi. Digitaalisten palvelujen ja työvälineiden on oltava nopeita ja helppoja käyttää sekä toimittava ilman häiriöitä. Kun vähemmällä rahalla pitää saada enemmän, ainoa järkevä vaihtoehto on hyödyntää tehokkaasti toimivia markkinoita. Kilpailutuksen ja CGI:n avulla saamme sekä laadukkaat palvelut että miljoonien eurojen säästöt, Lahden kaupungin tietohallintojohtaja Marko Monni kertoo.

Yritys korostaa lähtökohdistaan huolimatta vahvaa paikallisuutta ja erilaisten odotusten tuntemusta.

– CGI:llä on Lahdessa suuri, yli 100 työntekijän paikallistoimisto, joka sopimuksen ansiosta tulee kasvamaan. Vaikka olemme kansainvälinen yritys, kantavia periaatteitamme on toimia lähellä asiakkaitamme. Siksi tulemme paitsi nojaamaan vahvaan läsnäoloomme myös rekrytoimaan uusia työntekijöitä, CGI:n julkisen sektorin palveluliiketoiminnasta vastaava johtaja Matti Häkkinen lupailee.

Häkkisen mukaan lähes kaikilla Suomen kaupungeilla on ICT-toiminnoissaan hyödyntämätöntä säästö- ja tehostamispotentiaalia.

– Harvat kunnat ovat vielä ehtineet sopeuttaa toimintojaan muuttuneisiin olosuhteisiin. Eikä kehitys pysähdy tähän. Koko ICT-ala elää nyt sellaista murroskautta, joka mahdollistaa paitsi uusia kustannussäästöjä myös uusia tapoja luoda sujuvampia arjen palveluja niin asukkaille kuin työntekijöille, Häkkinen sanoo.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*