Liikennekaarella haetaan mm. uusia liiketoimintamalleja joukkoliikenteeseen. (Kuva: Kari Långsjö)

Lainsäädännön arviointineuvosto näkee hallituksen liikennekaari-esityksessä runsaasti parannettavaa.

Keskeisimpiä puutteita ovat vaihtoehtoisen mallin arvioimisen puuttuminen, vaikutusarvioiden vaillinainen analyysi ja euromääräisen taloudellisen vaikutuksen arvioinnin puuttuminen.

Lisäksi vaikutuksia koskevat arviot ja keskeinen materiaali ei ole jaoteltu ohjeiden mukaisesti ja vaikutusarviot eivät ole tarpeeksi kattavat.

– Esimerkiksi vaikutukset pk- ja mikroyrityksille ovat jääneet arvioimatta, samoin digitaalisuuden hyötyjen vaikutukset siihen väestöryhmään, joka ei näitä palveluja vielä kykene täysin hyödyntämään, arviointineuvoston lausunnossa todetaan.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Neuvosto löytää puutteita myös paljon keskustelua herättäneen ns. pienimuotoisen kuljetustoiminnan vaikutusarvioissa. Esityksen mukaan lain soveltamisalan ulkopuolelle jäisi kuljetustoiminta, jossa henkilö ansaitsee edeltävän 12 kuukauden aikana enintään 10 000 euroa. Tätä vaikutusarviota kuvaillaan ”liian ohueksi”.

– Vaikutuksia tulisi käsitellä tarkemmin muun muassa kilpailuvaikutusten, verokertymävaikutusten sekä harmaan talouden torjunnan näkökulmista. Lisäksi ehdotusten kustannukset, hyödyt ja haitat tulisi käsitellä tasapuolisesti, eikä siis painottaa liikaa ehdotusten hyötyjä, neuvosto muistuttaa.

Liikennekaaren esittämiä arvioita hankkeen vaikutuksesta julkiseen talouteen kuvaillaan lausunnossa hyvin ohueksi.

Riippumaton ja itsenäinen lainsäädännön arviointineuvosto perustettiin joulukuussa. Neuvosto aloitti toimintansa huhtikuussa. Lausunto liikennekaari-esityksestä on neuvoston ensimmäinen lausunto.

Arviointineuvoston lausunto liikennekaaresta

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*