Voimassa olevan hankintalain mukaan hankintayksikkö voi julkisessa hankinnassa hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen.

Alihinnoiteltu tarjous voi muodostaa ostajalle riskin siitä, ettei myyjä kykene suoriutumaan hankinnasta sovitulla tavalla. Tarjoajan tarkoituksena voi myös olla tarjoushinnan nostaminen myöhemmin. Tai alihinta voi tarkoittaa, ettei myyjä toiminnassaan noudata lakia tai muita säännöksiä. Hankintalaki ei sinänsä velvoita pyytämään selvitystä hinnan perusteista ja hylkäämään alhaista tarjousta, mutta tähän on mahdollisuus harkintavallan puitteissa.

Ennen hylkäämistä hankintayksikön on kuitenkin aina ensin pyydettävä tarjoajalta kirjallinen selvitys tarjouksen perusteista. Selvitykset voivat liittyä esimerkiksi valmistusmenetelmään, taloudellisiin tai teknisiin ratkaisuihin, tarjoajan käytettävissä oleviin poikkeuksellisen edullisiin hankinnan ehtoihin, tarjottavien ratkaisujen omintakeisuuteen, tarjoajan työoloihin sekä valtiontukiin.

Uudessa hankintadirektiivissä systematiikkaa on muutettu. Siirtymäkaudella ja tulevassa hankintalaissa vastaava muutos näkyy EU-hankintojen osalta. Hankintayksikön olisi aina vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Selvityksiä saatuaan tarjotun hinnan tai kustannusten poikkeuksellisuuden arvioiminen olisi kuitenkin hankintayksikön harkinnassa. Hankintayksikön olisi aina hylättävä tarjous, mikäli tarjouksen poikkeuksellisen alhainen hinta johtuu ympäristö-, sosiaali- tai työlainsäädännön velvoitteiden laiminlyömisestä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Jonna Törnroos

Lakimies, Julkisten hankintojen neuvontayksikkö, Kuntaliitto

Artikkeli on julkaistu Kuntalehdessä 9/2016

Aiemmat Lakiklinikat Kuntalehdessä

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*