Länsi-Pohjan keskussairaalan palveluiden ulkoistus Mehiläiselle jatkuu – Vain päivystystoiminta siirtyy Lapin hyvinvointialueen hoidettavaksi
Mehiläisen tytäryhtiö operoi Länsi-Pohjan keskussairaalaa Kemissä. Päivystystoiminta siirtyy vuonna 2025 Lapin hyvinvointialueelle, muuten toiminta jatkuu ennallaan. (Kuva: Vesa Ranta)
Mehiläinen Länsi-Pohjalle ulkoistettu toiminta jatkuu Meri-Lapin alueella uuden sote-lainsäädännön vaatimukset täyttävällä muutetulla sopimuksella. Muutoksia koskeva sopimus allekirjoitettiin 16.2.2024. Suurin sopimusmuutos koskee Länsi-Pohjan keskussairaalan päivystystoiminnan siirtymistä Lapin hyvinvointialueen vastuulle Mehiläinen Länsi-Pohjalta vuoden 2025 alusta lähtien.
Mehiläisen tytäryhtiö Mehiläinen Länsi-Pohja Oy on tuottanut erikoissairaanhoidon palveluita Länsi-Pohjan keskussairaalassa sekä perusterveydenhuollon, suun terveydenhuollon ja kuntoutuksen palveluita Kemin ja Tornion asukkaille vuodesta 2018. Länsi-Pohjan keskussairaala kuuluu nykyisin Lapin hyvinvointialueeseen.
Uuden sote-lainsäädännön myötä Mehiläinen Länsi-Pohjan ulkoistussopimusta oli muutettava tai sopimus oli irtisanottava tai mitätöitävä ennenaikaisesti. Alkuperäinen sopimus on voimassa kesäkuuhun 2033.
Keskeisin palvelusopimuksen muutos koskee siis Länsi-Pohjan keskussairaalan päivystyspalveluiden ja sairaalaan hoitoon ottamiseen liittyvän päätöksenteon siirtymistä Mehiläinen Länsi-Pohjalta Lapin hyvinvointialueen vastuulle. Uusien lakien mukaan näiden toimintojen ulkoistaminen yksityisen yrityksen tuottamaksi ei ole mahdollista. Samalla Mehiläinen Länsi-Pohjan saamaa kiinteää korvausta vastaavasti alennetaan.
Mehiläinen Länsi-Pohjan toimitusjohtaja Lasse Männistö on tyytyväinen yhteistyöhön ja sen jatkumiseen Lapin hyvinvointialueen kanssa.
Kustannusten valossa Mehiläisen toimintaa pidetään onnistuneena. Ulkoistuksen sopimushinta on noussut toiminnan alusta lukien keskimäärin 1,2 prosenttia vuosittain, kun vastaavasti Suomen julkisen erikoissairaanhoidon menot ovat kasvaneet 3,7 prosenttia vuosittain, Mehiläinen Länsi-Pohjan tiedotteessa kerrotaan.
Palveluiden tuottajan mukaan palveluiden saatavuus ja asiakastyytyväisyys ovat korkealla tasolla.
Myös työntekijäkokemus ja henkilöstötilanne ovat Mehiläinen Länsi-Pohjassa hyvällä tasolla. Koko toimialaa kohdanneesta henkilöstöpulasta on selvitty sujuvasti, palveluntuottaja kertoo.
Kuntalehti voisi tutkia, mitä tapahtuu suurille soteulkoistuksille, joita tehtiin 2000-luvun puolivälin tienoilla runsaasti. Jatkuvatko sopimukset missä määrin alkuperäisen sopimuksen päättymisen jälkeen hyvinvointialueilla, vai mitä tapahtuu? Kuinka suurta kiinnostusta yksityisillä yrityksillä on esim. perustaa omia sairaalakeskuksia nykytilanteessa?